I RETTEN: MG-kjøper Ole Roar Næss med sin advokat Jens Christian Riege (i bakgrunnen).

Manglende firehjulstrekk:

Kjemper for å bli kvitt bil med ukjent svakhet

Ole Roar Næss kjøpte firehjulstrekker som viste seg å ikke ha drift på alle fire hjulene under rygging. Men verken bilimportøren eller merkeforhandleren forstår problemet.

Publisert Sist oppdatert

Oslo-mannen Ole Roar Næss tapte i tingretten, men gir seg ikke.

Med NAF som garantist for sakskostnadene, møtte han tirsdag merkeforhandleren Bilplaneten i lagmannsretten, med krav om å få heve kjøpet av MG-modellen «Marvel R», som han kjøpte for nesten en halv million kroner.

Næss har problemer med både å komme seg ut av garasjen hjemme i Oslo, og opp på hytta i Hallingdal når bilen ikke drar på alle fire hjulene i revers.

Næss hevder han ikke fikk vite om bilens begrensninger da han kjøpte den. Merkeforhandleren og MG-importøren mener han ble informert.

– Jeg er ganske sikker på at vi sa til alle som kjøpte bilen at den ikke har firehjulstrekk i revers, sa bilselgeren som solgte bilen til Næss i Borgarting lagmannsrett.

– Ikke viktig

Innehaveren av merkeforhandleren Bilplaneten, Harald Jorde, fortalte i retten at forretningen hans har solgt 45 MG-er uten firehjulstrekk ved rygging.

– Det kan være hundrevis av spørsmål når en kunde spør om en bil de vurderer. Men jeg har aldri opplevd at det har vært viktig for kundene hvor god bilen er i revers, sa Jorde, som i sitt vitnemål hevdet at Næss og alle andre kunder har fått god informasjon.

Han påpekte også at ingen andre kunder har ønsket å heve kjøpet.

Heller ikke daglig leder for MG-importøren Norwegian Mobility Group, Jan Kåre Holmedal, mener manglende firehjulstrekk i revers er et problem.

– Jeg har selv hatt denne bilen i tre år, og for meg har det ikke vært et problem, sier han.

Fikk ikke vite

Årsaken til at den kinesiske bilprodusenten MG ikke har firehjulstrekk ved rygging, er både for å spare penger i utviklingen og produksjonen av bilen, og for å få litt lengre rekkevidde.

– Fordelen med en-veis kobling er at bilen får mindre rullemotstand, noe som resulterer i lengere rekkevidde, skriver produsenten MG i en brosjyre Motor har lest.

I lagmannsretten kom det frem at heller ikke importøren visste om manglende firehjulstrekk ved rygging da bilen var ny på markedet.

Først fant en forhandler i Nord-Norge det ut, før importøren gjorde tester som bekreftet funnet. Da sendte importøren umiddelbart ut informasjon til alle forhandlerne om at kundene må opplyses om mangelen.

IMPORTØR: Jan Kåre Holmedal, daglig leder i MG-importøren Norwegian Mobility Group AS

– Spektakulært

Lagmannsretten skal ta stilling til om Ole Roar Næss ble informert om manglende firehjulstrekk ved kjøpet.

I lagmannsretten hadde NAF kalt inn bilekspertene Benny Christensen og Øivind A. Monn-Iversen, som er henholdsvis bilteknisk konsulent i NAF og biljournalist i Motor.

De betegner manglende firehjulstrekk ved rygging som svært uvanlig.

– Det er helt spesielt at en bil ikke har firehjulstrekk bakover. Informasjon om dette er vesentlig å gi, sa Christensen.

– Det er spektakulært at en bil ikke har firehjulsdrift ved rygging. Det bør opplyses mye tydeligere om det enn det som gjøres. Det er mangelfullt hvis ikke kundene får vite om dette, sa Monn-Iversen.

Dom i saken faller senere.