Kjellan Mellemsæther i Klæbu kjøpte en åtte år gammel Volkswagen Golf av bruktbilfirmaet Auto Solution på Lørenskog for 165.000 kroner.
Bilfirmaet skrev i salgsannonsen at bilen er i god teknisk stand, og at både svinghjul og turbo er byttet – trolig hos merkeforhandleren Møller.
Men kort tid etter overtakelsen oppdaget Mellemsæther, som er bilkyndig, at turboen og svinghjulet neppe var blitt byttet. Dette ble konstatert også av et merkeverksted.
Bruktbilfirmaet hevder de bare videreformidlet informasjon fra forrige eier, og at bilen ble solgt på vegne av denne kunden – et såkalt fullmaktsalg.
Bruktbilfirmaet mener derfor forrige eier er ansvarlig.
Men han har utvandret fra Norge, ifølge bruktbilfirmaet. Forrige eier har heller ikke svart på henvendelser fra forbrukermyndighetene.
Mellemsæther gikk til Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter blant annet mellom bilkunder og bilselgere.
Forbrukerklageutvalget mener bruktbilfirmaet er ansvarlig, siden kun de står oppført som selger i kontrakten, og fordi de ikke har opplyst godt nok at de driver formidlingssalg og dermed ikke er ansvarlig for feil og mangler.
– Det er informert om bytte av viktige komponenter, som har vist seg ikke å stemme, skriver utvalget i sitt vedtak.
Skifte av komponentene ble beregnet å koste 44.000 kroner.
Forbrukerklageutvalget har vedtatt at Kjellan Mellemsæther skal få heve kjøpet. Det innebærer at han får tilbake kjøpesummen på 165.000 kroner, mot at han leverer bilen tilbake.
Annonse
Fikk 30.000 kr.
Partene i en konflikt er forpliktet til å følge vedtak fra Forbrukerklageutvalget hvis de ikke tar saken videre til tingretten og det ordinære rettssystemet.
– De ville ikke akseptere vedtaket. De foreslo i stedet at de betaler for utbedring hos merkeverksted, eller at jeg får 30.000 kroner. Jeg tok pengene, forteller Mellemsæther til Motor.
I stedet for 165.000 kroner, valgte han altså å beholde bilen – og få 30.000 kroner.
– Surt
– Hvorfor gjorde du det?
– Hvis jeg taper i tingretten kan det koste meg mye penger i sakskostnader. Det våget jeg ikke.
– Hva tenker du om denne løsningen dere ble enige om?
– Det er surt. Bilfirmaet vet at tingrettsbehandling kan koste meg mye penger, mer enn bilen er verdt.
Mellemsæther synes det er problematisk at vedtak fra Forbrukerklageutvalget ikke oppfylles, og at den ene parten kan nå gjennom med et langt dårligere forlik for den andre parten.
– Jeg reparerte manglene selv. Det ble rimeligere enn på verksted, men det tok jo noen timer.
I tillegg måtte han også dekke advokatutgiftene sine.
– Jeg betalte sikkert 40-50.000 kroner til advokaten.
– Da ble det ikke mye igjen til deg?
– Nei. Forsikringen dekker jo 80 prosent. Men jeg måtte betale noen tusener selv.
Annonse
– Ryddig måte
Motor har spurt bruktbilforhandleren Auto Solution om hvorfor de ikke ville oppfylle vedtaket fra Forbrukerklageutvalget, og betale Kjellan Mellemsæther tilbake kjøpesummen på 165.000 kroner.
Det svarer de ikke på. De hevder derimot følgende:
– Det er enighet mellom oss og kunden at vi løste saken på en ryddig måte, skriver salgskonsulent Salman Aslam i en epost til Motor.
Utover det ønsker de ikke å si noe, skriver han.
Når Motor forteller Kjellan Mellemsæther hva bilbutikken sier, reagerer han.
– Jeg er absolutt ikke fornøyd med forliket. Men jeg forsto at en anke vil koste meg mye penger og mye mer tid. Derfor gikk jeg for motpartens dårlige tilbud, sier han til Motor.
Motor har flere ganger tidligere skrevet artikler om bilkunder som vinner frem i Forbrukerklageutvalget, men som etterpå opplever at forhandleren ikke følger vedtaket.