DE UNGES HELT: Hongqi er merket med de yngste nybilkjøperne.

Nye tall fra OFV:

Kinesiske merker har de yngste kjøperne

De nye kinesiske elbilmerkene treffer de yngste nybilkjøperne. Hongqi har de aller yngste, med en snittalder på 41,4 år – nøyaktig 10 år yngre enn totalmarkedet.

Publisert

ARENDAL (Motor): Det viser tall som Opplysningsrådet for veitrafikken la frem i Arendal mandag.

Ifølge OFV-statistikken er snittalderen på norske nybilkjøpere 51,4 år, mens medianverdien er på 54 år (husker du ikke forskjellen på snitt og median? Les nederst i saken!)

Bak Hongqi følger Nio og Tesla med de yngste kjøperne, mens Toyotas nybilkjøpere er 60 år i snitt.

– Vi er ikke overrasket over at kineserne treffer de yngste. Denne kjøpergruppen er generelt mer teknologiinteresserte og har vilje til å teste noe nytt, i tillegg til at prisspørsmålet er en faktor – det medvirker på tallene både for Tesla og kineserne, sier Magnus Lindberg, salgssjef i OFV.

Gammelt og britisk

Gjennomsnittsalderen på kjøperne av kinesiske merker er mer enn 10 år lavere enn de som velger japansk: 48,3 år for kineserne og 58,6 for japanerne.

De tyske merkene har en snittalder blant nybilkjøperne på 54,7 år. Bilkjøperne med preferanser for de sørkoreanske merkene er midt mellom Kina og Japan – med et snitt på 53,6 år.

OFVs data viser at det først er når bilkjøperen passerer 40 år, at nybilkjøp blir et reelt alternativ til å velge bruktbil. Men det er store aldersforskjeller når det kommer til nybilpreferansene – med Kina og Storbritannia som ytterpunkter:

Mens Kina-snittet er godt under 50, er snittalderen for de (få) britiske merkene 72 år. Inkluderer vi Mini (som har mye av sin produksjon i nettopp Kina) blant de britiske for gamle tradisjoners skyld, så faller snittalderen til 66 år.

Prisene faller

Forøvrig er Tesla det merket som har størst aldersgap mellom de eldste og yngste kjøperne – med en spredning fra 20 til 98 år.

Også Hyundai og Volvo er merker med høy aldersspredning.

Men alle kjøperne kan glede seg over en sjelden trend: Prisene faller.

I årets seks første måneder falt prisen på nye biler med 1,3 prosent. Den generelle utviklingen i norsk økonomi forteller om priser som stadig stiger, men i et saktere tempo enn før.

Gjennomsnittsprisen for nybil i andre kvartal var på 540.414 kroner, ned 36.168 fra samme kvartal i 2023.

  • Gjennomsnitt og median? Gjennomsnittet er summen av alle observasjonene i tallgrunnlaget, delt på antall observasjoner, mens medianen er observasjonen i midten av hele fordelingen.