UTE I KULDA: Straffetollen svir for MG og deres populære MG4 Trophy Extended Range.

Straffetollen rammer:

Kina-salget faller for tredje måned på rad

EUs straffetoll rammer kinesiske elbilprodusenter. Markeds­andelen i september var på 8,5 prosent, ned fra 9,6 prosent i samme periode i fjor.

Publisert

Det er tredje måned på rad med nedgang for de kinesiske fabrikantene, skriver Bloomberg.

SAIC-merket MG har det kraftigste fallet med en nedgang på 28 prosent, og SAIC har varslet at de nå vil ta rettslige skritt for å utfordre straffetollen.

Samtidig pågår forhandlingene mellom europeiske og kinesiske myndigheter, etter at en første beslutning i juli åpnet for straffetoll på inntil 45 prosent for enkelte fabrikanter, blant dem nettopp SAIC.

Parallelt med at det lugger for MG, ser BYD at merkets voldsomme vekst bare fortsetter – med en oppgang på 200 prosent i september sammenliknet med samme måned i 2023.

Norge er det europeiske landet med størst økning i septembertallene for de kinesiske merkene fra 2023 til 2024, opp 38,8 prosent. Det er ikke straffetoll på kinesiske biler i Norge.