ÉN AKTUELL FABRIKK: Bildet er fra Dresden – avslutningen av e-Golf-produksjonen i 2020.
Foto: OLIVER KILLIG, VW
Snuser på to:
Kina-interesse for tyske VW-fabrikker
Kinesiske selskaper og myndigheter vurderer å kjøpe Volkswagen-fabrikker i Tyskland, skriver nyhetsbyrået Reuters.
Under de heftige forhandlingene mellom Volkswagens ledelse og ansatte før jul lå fabrikknedleggelser på bordet. Dette ble avverget i første omgang, men for særlig Osnabrück- og Dresden anleggene dreier det seg mest om en utsettelse.
Disse fabrikkene er det interesse for i Kina, skriver Reuters i en omfattende artikkel.
Nyhetsbyrået viser stor tillit til kildene, selv om alle er anonyme.
Produksjon på europeisk jord er ingen ny idé fra kinesisk hold. EUs nye tolltariffer handler bare om varer som er laget i Kina, og etablering andre steder vil derfor eliminere problemet.
BYD er snart på plass i Ungarn og Tyrkia, for eksempel, og Chery Motors er i ferd med å overta Nissan-fasiliteter i Spania.
Å kjøpe tidligere Volkswagen-fabrikker i Tyskland er likevel noe annet.
Følsomt
For det første er temaet betent på grunn av de nevnte, nylige konfliktene. For det andre er dagens tyske myndigheter mindre Kina-vennlige enn sine forgjengere.
For det tredje er det altså Tyskland det dreier seg om. Samt Volkswagen.
Enhver inntreden vil være politisk følsom og bli fulgt med svært kritiske blikk, så en viss grad av velvilje er nødvendig for å lykkes. Og dette vet kinesiske myndigheter.
Uavhengig av hvilke navn som eventuelt ender på fabrikkene til slutt, vil nemlig Kinas styresmakter være involvert i investeringer av denne typen. Om ikke annet forbeholder de seg retten til å godkjenne, skriver Reuters.
– Volkswagens standarder
Volkswagen er antakelig positive, ifølge samme kilder – det er mye billigere å selge enn å legge ned.
Fra ansatthold kommer kun ett forbehold:
– Det må være med Volkswagen-logo og etter Volkswagens standarder. Det er forutsetningen, sier Osnabrück-fagforeningsrepresentant Stephan Soldanski.
Uansett er det klart at det neppe skjer noe før 23. februar. Da er det valg i Tyskland.
Hvem som vinner der, og hvilken holdning disse har til kinesiske investeringer, vil sannsynligvis bli avgjørende.
Les flere saker om Volkswagen: