KAMERA-KRØLL: Ryggekameraet på Kia Niroen ville ikke fungere lenger. Bildet er av samme modell fra Motors test i 2019.
Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Programvare-oppdatering av biler:
Kameraet virket ikke etter oppdatering
Etter at merkeverkstedet oppdaterte programvaren på service, sluttet ryggekameraet å fungere.
Biler er for lengst blitt datamaskiner på hjul. Til og
med noen år gamle Kiaer.
Det fikk eieren av en 2019-modell Kia Niro erfare da han
skulle få utført 60.000 kilometer-service på den da tre år gamle bilen sin. Ifølge
eieren ble det blant annet gjennomført en oppdatering av programvaren på bilen.
Da bilen var ferdig på service, og eieren hadde hentet
den, oppdaget han at ryggekameraet ikke lenger fungerte.
Nybilgaranti
Bilen hadde nybilgaranti og var også innenfor
reklamasjonstiden. Merkeverkstedet Bertel O. Steen byttet kameraet, uten at det
hjalp. Ryggekameraet ville fortsatt ikke fungere.
Merkeverkstedet sa at en ny oppdatering ville løse
problemet, men heller ikke det hjalp.
Da bestilte merkeverkstedet en ny skjerm, men på grunn av
leveringsproblemer ble den ikke levert.
Eieren klaget også til Brobekk Bil i Oslo, bruktbilforhandleren
hvor bilen ble kjøpt. Men der fikk han ingen hjelp.
Medhold
Bileieren, en mann fra Oslo, klaget derfor til forbrukermyndighetene
etter at han hadde vært uten ryggekamera i over ett år. Nå har han fått medhold
i at han kan få heve bilkjøpet hos Brobekk Bil, og få pengene sine igjen.
Forbrukerklageutvalget, som avgjør konflikter etter blant
annet kjøp av bil, viser til at merkeverkstedet to ganger har forsøkt å utbedre
feilen med kameraet, og at utbedring ikke er utført innen rimelig tid.
Dessuten påpeker Forbrukerklageutvalget at det er
usikkert om og når feilen kan utbedres.
Ville ikke hjelpe
Bruktbilforhandleren mener det er merkeforhandleren som
er ansvarlig for å løse problemet, siden bilen har nybilgaranti.
Men Forbrukerklageutvalget påpeker at det er
bruktbilforhandleren som er selger, og som er den ansvarlige for å utbedre en
mangel. Brobekk Bil må derfor ta bilen tilbake, og refundere kjøpesummen på 231.000
kroner, minus et fradrag for den nytten eieren av bilen har hatt.
Motor har spurt Brobekk Bil hva de synes om vedtaket. I
en tekstmelding svarer de at de har tatt bilen tilbake.
– Vi legger saken død. Vi har ikke tenkt å bruke mer tid
på dette, skriver de.