KONKURRANSE: KGM Torres EVX er i samme lengde som Tesla Model Y og Ford Mustang Mach-E.

Nytt bilmerke:

Her er første modell fra nytt, gammelt sørkoreansk merke

KGM er et ukjent bilnavn i Norge. Men de har vært her før under et annet navn, og nå er merket klar med sin første elbil.

Publisert Sist oppdatert

Bilmerket KGM er neppe noe som folk flest kjenner til i Norge, men det et av de eldste bilmerkene i Sør-Korea, etablert i 1954.

Og de har vært tilstede her til lands tidligere, men da under navnet Ssangyong, med blant annet Rodius som var på det norske markedet i starten av 00-tallet.

Nå er det nye eiere, ny importør, nytt navn og ny modell.

KGM Torres EVX er en SUV som er 471 centimeter lang, omtrent som en Tesla Model Y, og den er ventet på det norske markedet i april. Torres EVX kan trekke en henger på 1,5 tonn og har et bagasjerom som skal romme 839 liter. 

Dette er den første elektriske modellen fra selskapet, og den kommer i første omgang kun med forhjulstrekk.

KUN FORAN: KGM Torres EVX lanseres med forhjulstrekk.

Finger i været

Batteriet, som er fra BYD med deres Blade-teknologi, er på 73,4 kWt. Rekkeviddeanslaget er temmelig vidt, fra 462 til 630 kilometer – marginalt mer presist enn en finger i været.

Bilen leveres med Vehicle-to-load-funksjon (V2L), som gjør at batteriet kan levere strøm til eksterne strømapparater via V2L ombordlader.

RSA, som også importerer Suzuki, Isuzu, Maxus, Byd og Jac, sier KMG byr på «bransjens lengste batterigaranti på hele 10 år og 1 million kilometer.» Den generelle fabrikksgarantien er på 170.000 km eller 5 år.

Starter på 429.000

Sikkerhetssystemene skal også holde bra nivå med med åtte airbager og kjøreassistentsystemer som  filassistent, automatisk filskift og autonom selvstyring.

RSA sier KGM har et nettverk på 30 forhandlere, og at det skal bli flere. 

Ved introduksjonen skal KGM Torres EVX koste 429.900 kroner.