EU utarbeider for tiden en ny versjon av sitt direktiv om utrangerte kjøretøy (ELV-direktivet), der hovedmålet er å sikre ren resirkulering av biler ved slutten av deres levetid, melder Auto Express.
Samtidig skal bruken av skadelige stoffer, som bly og kvikksølv, unngås gjennom hele produksjonen av nye modeller.
Et nytt endringsforslag til direktivet gikk ut på å klassifisere karbonfiber som «farlig», på lik linje med blant annet nevnte bly og kvikksølv, i tillegg til kadmium og krom.
Problemet med karbonfiber, som har en unik blanding av styrke og letthet, er partiklene som frigjøres ved skroting. Når materialet kvernes, dannes det en sky av små partikler som kan kortslutte maskiner og være irriterende eller smertefulle for menneskehud.
EFFEKTER: Mange biler har deler med karbonfiber. Her er det en BMW med et speilhus i karbon.Foto: BMW
Forslaget har som mål å begrense mengden av slike stoffer. Mange av de nevnte materialene er, per dags dato, tillatt i bilproduksjon som en del av et unntak.
Hvis forslaget hadde gått gjennom, ville bruken av karbonfiber blitt forbudt.
Annonse
Elbiler og sportsbiler
Karbonfiber brukes særlig i sportsbiler, for å holde vekten nede samtidig med at styrken opprettholdes. Også i elbiler, der batteriene gir bilene ekstra mye tyngde, er det vanlig å bruke karbonfiber for begrense vekt.
Elbilprodusenter som BMW, Hyundai, Lucid og Tesla bruker alle karbonfiber i stor grad i konstruksjonen av sine kjøretøy.
Bilsektoren står for mellom 10 og 20 prosent av bruken av karbonfiber totalt sett, og majoriteten produseres i Japan.
Nå melder Motor1 at karbonfiber tas av listen over farlige eller giftige materialer.
Begrunnelsen skal være at fordelene med bruk av karbonfiber i bilene er større enn de eventuelle miljømessige problemene.
Det første kjøretøyet som brukte karbonfiber i konstruksjonen, var McLaren MP4/1 fra 1981, en Formel 1-bil. Jaguar XJR-15 var den første serieproduserte, gategodkjente bilen som benyttet et monocoque-chassis i karbonfiber. XJR-15 ble laget mellom 1990 og 1992.