TESTMODELLER: To ombygde Wey Coffee 01-biler, nå drevet på hydrogen, ved Great Wall Motors utviklingssenter i Baoding.

Kinesisk hydrogen-satsing:

«Kanskje europeerne er hjernevasket av Elon Musk?»

Vil hydrogendrevne personbiler få et gjennombrudd? Great Wall Motors, Kinas nest største private selskap, er ikke i tvil – og lanserer sin første modell i 2024.

Publisert

BAODING, KINA (Motor): Toyota, Hyundai og BMW er tre av produsentene som har satset kraftig på hydrogenbiler, de to førstnevnte har hatt modeller i trafikk i mange år.

Svært mange av de andre store, med Tesla og Volkswagen i spissen, har avfeid teknologien som mer eller mindre uegnet i konkurranse med batteridrevne biler.

– Kanskje de er hjernevasket av Elon Musk? sier Tony Cui med et skjevt smil. Han er en sentral størrelse i hydrogen­teamet til Great Wall Motors. Og han tviler ikke.

– BMW sier de er trygge på at hydrogen vil komme på personbiler. Er du?

– Ja.

Svarer Cui, før han fortsetter en kort pause:

– Ærlig talt, den eneste flaskehalsen vil være fyllestasjonene, altså etableringen av en infrastruktur, legger han til.

STERK I TROEN: – Du vil se flere og flere biler, både fra Great Wall Motors og andre, som går på hydrogen de neste årene, sier Tony Cui i GWMs hydrogensatsning Test H.

Testbiler klare

Tilbake i 2015 vedtok konsernledelsen i GWM å etablere en forsknings- og utviklingsenhet for hydrogenkjøretøy, året etter åpnet selskapet et 20.000 kvadratmeter stort anlegg i Baoding – med testbane, fyllestasjon, og egne avdelinger for utvikling av brenselscelle­teknologi og hydrogen­tanker. De har egen produksjon av elektrolysører, og er ikke kunde av norske NEL.

I dag er det mer enn 1000 ansatte i selskapets hydrogenvirksomhet i Baoding og Shanghai.

På en diger storskjerm i Baoding-fabrikken kan du følge bevegelsene til de mange hundre hydrogendrevne bussene og lastebilene som de har på veien rundt om i Kina. De samme bussene som ble brukt til transport under Beijing-OL i 2022 – og som nå frakter ansatte til og fra arbeid i Baoding.

Langs en vegg ved fyllestasjonen står to eksemplarer av SUV-en Wey Coffee 01, med kamuflasje slik testbiler gjerne har, men uten batteri og forbrenningsmotor som denne ladehybriden pleier å ha. Bilene går på hydrogen.

FULL OVERSIKT: GWM kan følge posisjon og status for sine hydrogenkjøretøy over hele Kina via storskjerm.

En million i 2030

– Dette er bare testbiler hvor vi har byttet ut innmaten, men de første produksjonsbilene bør være på plass neste år. Først vil de komme i Kina, men Europa vil alltid være et naturlig markeds­mål. Målet er en million hydrogenbiler på veien i 2030, sier Tony Chu.

Senteret til Great Wall er det største testanlegget for hydrogen i Kina, med produksjonssystem for biler med motor på 125 kW (som BMW har i sin hydrogenbil, iX5). Men det er på ingen måte det eneste.

SAIC (som er offentlig eid), Changan og Geely har alle egne utviklings­sentre for hydrogen. Også i Kina skjer hydrogen­utvikling i samarbeid mellom private og det offentlige.

Great Wall har nå skilt ut Test H som et eget selskap, som skal betjene alle slags kunder i Kina, og de har forberedt den internasjonale utrullingen med kontorer i Tyskland og Canada.

– Du vil se flere og flere biler, både fra GWM og andre, som går på hydrogen de neste årene, sier Tony Cui.

TYNNE PLATER: I en brenselcelle konverteres kjemisk energi til elektrisk energi uten normal forbrenning, og i brenselcellen som brukes i en bil er mange slike celler koblet sammen i serie – adskilt med tynne skilleplater.

Største først

Ikke desto mindre har første fase av hydrogensatsingen handlet mer og mer om store kjøretøy, forteller Cui.

– Vi deler synet til mange av de andre selskapene, ikke minst de europeiske, om hva hydrogen i første omgang vil egne seg for. Vi startet dette prosjektet med å teste det på SUV-er, men har parallelt sett hvordan batteriutviklingen har skutt fart – og tatt over store deler av personbil­markedet. Men for tung­transporten er det et annet spørsmål: Skal du transportere batteriet, eller skal du transportere varene?

Trailere som kan laste inntil 50 tonn, triller nå med tanker som sikrer 400 kilometer kjøring mellom fylle­stasjonene. Men GWM har offensive ambisjoner for et personbilmarked som nødvendigvis krever et bedre utbygd nett av punkter hvor man kan fylle tanken.

– Hva må komme først, biler eller infrastruktur?

– Høna eller egget, mener du? svarer Cui med en latter.

I ARBEID: Great Wall Motors har drøyt 1000 ansatte i hydrogenvirksomheten, de fleste ved Test H-anlegget i Baoding.