TESTMODELLER: To ombygde Wey Coffee 01-biler, nå drevet på hydrogen, ved Great Wall Motors utviklingssenter i Baoding.Alle foto: PETER RAAUM
Kinesisk hydrogen-satsing:
«Kanskje europeerne er hjernevasket av Elon Musk?»
Vil hydrogendrevne personbiler få et gjennombrudd? Great Wall Motors, Kinas nest største private selskap, er ikke i tvil – og lanserer sin første modell i 2024.
BAODING, KINA (Motor): Toyota, Hyundai og BMW er tre av produsentene som har satset kraftig på hydrogenbiler, de to førstnevnte har hatt modeller i trafikk i mange år.
Svært mange av de andre store, med Tesla og Volkswagen i spissen, har avfeid teknologien som mer eller mindre uegnet i konkurranse med batteridrevne biler.
– Kanskje de er hjernevasket av Elon Musk? sier Tony Cui med et skjevt smil. Han er en sentral størrelse i hydrogenteamet til Great Wall Motors. Og han tviler ikke.
– BMW sier de er trygge på at hydrogen vil komme på personbiler. Er du?
– Ja.
Svarer Cui, før han fortsetter en kort pause:
– Ærlig talt, den eneste flaskehalsen vil være fyllestasjonene, altså etableringen av en infrastruktur, legger han til.
Tilbake i 2015 vedtok konsernledelsen i GWM å etablere en forsknings- og utviklingsenhet for hydrogenkjøretøy, året etter åpnet selskapet et 20.000 kvadratmeter stort anlegg i Baoding – med testbane, fyllestasjon, og egne avdelinger for utvikling av brenselscelleteknologi og hydrogentanker. De har egen produksjon av elektrolysører, og er ikke kunde av norske NEL.
I dag er det mer enn 1000 ansatte i selskapets hydrogenvirksomhet i Baoding og Shanghai.
På en diger storskjerm i Baoding-fabrikken kan du følge bevegelsene til de mange hundre hydrogendrevne bussene og lastebilene som de har på veien rundt om i Kina. De samme bussene som ble brukt til transport under Beijing-OL i 2022 – og som nå frakter ansatte til og fra arbeid i Baoding.
Langs en vegg ved fyllestasjonen står to eksemplarer av SUV-en Wey Coffee 01, med kamuflasje slik testbiler gjerne har, men uten batteri og forbrenningsmotor som denne ladehybriden pleier å ha. Bilene går på hydrogen.
Annonse
En million i 2030
– Dette er bare testbiler hvor vi har byttet ut innmaten, men de første produksjonsbilene bør være på plass neste år. Først vil de komme i Kina, men Europa vil alltid være et naturlig markedsmål. Målet er en million hydrogenbiler på veien i 2030, sier Tony Chu.
Senteret til Great Wall er det største testanlegget for hydrogen i Kina, med produksjonssystem for biler med motor på 125 kW (som BMW har i sin hydrogenbil, iX5). Men det er på ingen måte det eneste.
SAIC (som er offentlig eid), Changan og Geely har alle egne utviklingssentre for hydrogen. Også i Kina skjer hydrogenutvikling i samarbeid mellom private og det offentlige.
Great Wall har nå skilt ut Test H som et eget selskap, som skal betjene alle slags kunder i Kina, og de har forberedt den internasjonale utrullingen med kontorer i Tyskland og Canada.
– Du vil se flere og flere biler, både fra GWM og andre, som går på hydrogen de neste årene, sier Tony Cui.
Største først
Ikke desto mindre har første fase av hydrogensatsingen handlet mer og mer om store kjøretøy, forteller Cui.
– Vi deler synet til mange av de andre selskapene, ikke minst de europeiske, om hva hydrogen i første omgang vil egne seg for. Vi startet dette prosjektet med å teste det på SUV-er, men har parallelt sett hvordan batteriutviklingen har skutt fart – og tatt over store deler av personbilmarkedet. Men for tungtransporten er det et annet spørsmål: Skal du transportere batteriet, eller skal du transportere varene?
Trailere som kan laste inntil 50 tonn, triller nå med tanker som sikrer 400 kilometer kjøring mellom fyllestasjonene. Men GWM har offensive ambisjoner for et personbilmarked som nødvendigvis krever et bedre utbygd nett av punkter hvor man kan fylle tanken.
– Hva må komme først, biler eller infrastruktur?
– Høna eller egget, mener du? svarer Cui med en latter.