COMEBACK: ID.7 GTX blir en av få elektriske stasjonsvogner på markedet i dag. Så spørs det om bilen kan ta opp arven etter Passat.

VW ID.7 GTX med 4X4:

Tror denne vil få fart på stasjonsvogn­salget

For ikke lenge siden var stasjonvogna noe alle familier ville ha, nå håper Volkswagen at ID.7 GTX skal få i liv i segmentet igjen.

Publisert Sist oppdatert

Volkswagen ID.7 i kombicoupé-utgave har vært på markedet en liten stund, og stasjonsvognvarianten er rett rundt hjørnet, men det er først litt senere i år at versjonen med størst potensial i det norske markedet er på veien. Det er ID.7 GTX stasjonsvogn som har firehjulstrekk, noe en svært stor del av kundene i familiebilmarkedet vil ha.

ID.7 er den elektriske arvtakeren til Passat, en modell som var svært populær her til lands i starten av 2000-tallet, inntil SUV-ene tok fullstendig over.

Og kanskje kan ID.7 GTX stasjonsvogn være modellen som drar stasjonsvognene ut av den bortgjemte dalen de har vært i?

Plass og rekkevidde

Prismessig treffer den i hvert fall ganske pent sammenliknet med de populære familie-SUV-ene.

Startprisen er 579.400 kroner, og for det får man en bil som har en rekkevidde på 581 kilometer og et bagasjerom på 605 liter. Nyttelasten er oppgitt å være inntil 461 kilo og hengervekten er maks 1200 kilo.

– Vi er sikre på at ID.7 vil blåse liv i stasjonsvogn-segmentet og sette stasjonsvognen på kartet igjen, sier Sølve Kværn, midlertidig leder for Volkswagen personbil i importør Harald A. Møller AS, i en pressemelding.

PLASS: Bagasjerommet i ID.7 GTX stasjonsvogn tar over 600 liter.

Standardutstyr for innstegsmodellen er varmepumpe, keyless access, AR head-up-display, adaptiv cruisecontrol og frontassist, side-assist blindsonevarsel, ryggekamera, 20 tommers felger og LED Matrix frontlys med dynamisk lysassistent på plass.

Legger kunden i 20.000 kroner til, får man utstyrsnivået «Exclusive». Det inkluderer blant annet elektriske og ventilerte seter med massasje, adaptiv støtdemper-regulering, travel assist, metallic lakk, støyisolerte sideruter foran og Harman Kardon lydsystem med 12 høyttalere.

Første GTX stasjonsvogn

– ID.7 GTX stasjonsvogn er den mest kraftfulle stasjonsvognen Volkswagen noensinne har produsert, og den første stasjonsvogn-utgaven av en GTX-modell. I tillegg er det en av de første elektriske stasjonsvognene med firehjulstrekk på markedet, sier Kværn.

ID.7 GTX har 340 hestekrefter.

Så langt i år er det registrert 306 nye ID.7, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Volkswagen i Norge håper på langt høyere tall når ID.7 GTX stasjonsvogn er på plass.

– Vi tror bilen vil bite godt fra seg på registreringsstatistikken når utleveringene til kundene begynner allerede i høst, og kundene kan allerede nå prøvekjøre ID.7 hos alle landets Volkswagen-forhandlere, sier Kværn.

Er man av dem som ikke behøver firehjulsdrift, men liker ekstra rekkevidde, så kan man nå også få en versjon med bakhjulsdrift og det samme, store, batteriet som sitter i GTX-utgaven.

Den kalles ID.7 Pro S og blir tilgjengelig både som kombicoupé og stasjonsvogn. Rekkevidden er henholdsvis 705 og 686 kilometer. Prisen er fra 554.100 kroner som kombicoupé og 563.600 kroner som stasjonsvogn.  Det betyr for øvrig at Volkswagen kun legger på 16.000 kroner for firehjulstrekk.