
Ny elbil:
Denne kan gi Renault kraftig vekst i Norge
I fjor leverte Renault 448 nye biler i Norge. Importøren håper å levere tre ganger så mange bare av nye Scenic på litt over ett halvår i 2024 – med god pris og lang rekkevidde.
På bilmessen eCarExpo på Lillestrøm har Renault premiere på en modell som kan sende merket oppover salgslistene i Norge.
- Scenic E-Tech treffer det jeg vil kalle en «sweetspot» for antall kjøpere, sa Nils Henrik Holmen, sjef for Renault i Norge, da han avduket bilen.
Scenic er 446 centimeter lang og ruller inn i det store familiebilmarkedet for elbiler.
Holmen dro fram flere ting han som han kalte «klasseledende», som vekten på 1848 kilo, lavere enn noen andre i klassen, beinplassen i baksetet skal også være best. Holmen nevnte i tillegg at Scenic er i finaleheatet i kåringen av årets bil i Europa.
Den siste tiden har Renault kun hatt kompaktbilen Megane E-Tech med elektrisk drivlinje i Norge. Den større Scenic skal sloss mot bestselgere som Tesla Model Y og Volkswagen ID.4, da er pris veldig viktig.
Har du lest disse sakene?
-
Hyundai-problemer:
Batteriet kollapset midt på veien
-
Prøvekjørt: Skoda Enyaq
Litt penere – og litt mindre smart
-
Sjokkbeskjed fra Volvo:
Volvo-høvdingen gjør comeback som toppsjef
-
10-punktsjekken med Espen Rostrup Nakstad:
«Ganske mye å spare ved å følge med på dieselprisen»
-
Parkeringsbøter:
Her har Bjørn parkert i 49 år, nå bøtelegges han
-
Mobil Tesla-service:
Verkstedet som kommer hjem til deg
-
ID.3-ulykken i Drøbak:
Politiet vil ha VW som ekspert i VW-sak
-
Bennys valg:
Her er tidenes seks beste Volvo-modeller!
-
Vant over Tesla i retten:
Tingretten: Tesla har for dårlig lakk
-
Bobler på dashbordet:
Volkswagen påsto at det er brukt for sterk såpe
-
Prøvekjørt: Zeekr 001 Privilege AWD
Noe for dem som vil skille seg ut
-
Prøvekjørt: Mitsubishi Outlander (ladehybrid)
«Skuddsikker» bil for menigheten
-
Føler seg lurt av merkeforhandler:
Bilen hadde bare to års fabrikkgaranti
-
Volvos balansegang:
– Mange bilfabrikanter kommer til å gå under
-
10-punktsjekken med Ståle Solbakken:
– Kona ble skuffet da jeg valgte en lys blå Suzuki
-
Dyre bildeler:
Advarer mot kampanjer på bilkjøp
-
Vi som kjører eldre Subaru:
Den er Subaru utenpå, og romskip inni

To størrelser
Scenic kan leveres med to ulike batteristørrelser, enten 60 kWt eller 87 kWt, med maks rekkevidde på henholdsvis 429 og 622 kilometer, det siste skal igjen være «klasseledende». Ytelsene er henholdsvis 170 og 220 hestekrefter.
Innstegsprisen for det minste batteriet er 369.900 kroner og 439.900 kroner for det største.
Holmen la ikke skjul på at han hadde måttet stå litt ekstra på overfor fabrikken for å havne på disse summene.
Og at pris er helt sentralt når de skal inn i et segment der Tesla Model Y er en faktor. Model Y med bakhjulstrekk har en startpris på 389.990 kroner, og en rekkevidde på 455 kilometer, og koster fra 474.990 med firehjulstrekk og 533 kilometers rekkevidde.
- Vi måtte ha riktig pris helt fra starten, sier Holmen.
Toppmodell under 500
Ved lansering er det til sammen fem ulike utstyrsnivåer, to med det minste batteriet og tre med det største. Dyreste modell, Scenic Iconic, koster 479.900 kroner.
Av praktiske detaljer trakk Holmen fram et bagasjerom på 545 liter, tilhengervekt på 1,1 tonn og et baksete med 40/20/40-splitt.
Scenic er bygget på en dedikert elbilplattform som gir flatt innvendig gulv, den samme som ligger til grunn for Megane og Nissan Ariya.
Men selv om prisingen gir Scenic gode muligheter i det norske markedet, er det en ting som taler imot, den kan kun leveres med forhjulstrekk. Holmen sa at det ikke var noen konkrete planer om firehjulstrekk, samtidig så utelukket han det ikke.
Start i mai
Renault åpnet for bestillinger samtidig med premieren, og de første bilene vil være i Norge rundt starten av mai.
- Vi tror på et salg på 1500 biler i år, og produksjonskapasitet er ikke en utfordring.
Les alle biltestene på Motor:
-
74
Test: Ford Capri
Det er ikke navnet som er problemet her
-
81
Test: Kia EV3
Litt dyrere og litt bedre enn konkurrentene
-
79
Test: Polestar 3 Long Range Dual Motor
Perfekt for dem som vil ha noe ikke alle andre har
-
78
Test: BYD Sealion
Bedre enn Model Y i mye, men én ting må fikses
-
75
Test: Ford Explorer
Ford for folk flest
-
81
Test: Citroën ë-C3
Vi savnet denne bilen etter å ha kjørt den
-
80
Test: BMW i5 M60 Touring
Denne revolusjonen er ikke så ille som noen påstår
-
79
Test: Nio ET5 Touring
Denne fortjener flere kjøpere
-
83
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
82
Test: Porsche Macan 4
Glimrende bil som gjør seg kostbar
Mest lest på Motor.no:
-
Parkeringsbøter:
Her har Bjørn parkert i 49 år, nå bøtelegges han
-
Bobler på dashbordet:
Volkswagen påsto at det er brukt for sterk såpe
-
Føler seg lurt av merkeforhandler:
Bilen hadde bare to års fabrikkgaranti
-
Tar igjen:
Nå slår Canada tilbake mot Elon Musk
-
Kommunen nekter å gi seg:
Hanne får P-bøter på sin egen tomt
-
Landets største Ford-selger:
Nektet å gi fem års nybilgaranti
-
Sommerdekktest 2025:
Styr unna spesialdekkene
-
Må reparere for 246.000 kr:
Fikk kjemperegning rett etter garanti-utløpet
-
Priser på bildeler:
Baksete koster 600.000 kr – bilen er verdt 150.000
-
Ny Volvo XC40-krasj:
Volvoen fløy over stokk og stein
-
Bruktbilekspert Benny:
– Ikke kjøp bruktbiler med disse motorene
-
«Hårreisende dyrt»:
Sparte titusener på å skaffe deler selv
-
Drømmen ødelagt av konkurs:
Bobilen er full av fukt, og ingen kan hjelpe
-
I Sandvika Storsenter:
Ny Volvo-krasj – bilen gikk i svart etter vask
-
81
Test: Kia EV3
Litt dyrere og litt bedre enn konkurrentene
-
Brannfare i Audi e-tron:
Remy har kjørt snart ett år med dette merket
-
Rekkeviddetest vinteren 2025:
Knuste Tesla, Polestar med nest beste tall noensinne