Benny svarer leserne:

– Kan jeg tectyl­behandle Tesla uten å miste garantien?

Bør jeg kjøre fort eller sakte i kraftig sidevind? Hvordan kommer man ut av bilen ved kollisjon, hvis de elektriske dørene og vinduene ikke virker? Og hvorfor gjelder ikke rustgarantien til Tesla hvis man understellsbehandler bilen?

Publisert

NAF-ekspert Benny Christensen har jobbet med biler hele livet. Han har lang erfaring som bilmekaniker og rallysjåfør. Nå jobber han som bilteknisk konsulent for NAFs juridiske avdeling. 

Denne gangen har vi fått inn tre nye spørsmål fra dere lesere og Benny kommer med noen gode råd til ...

● Odny, som har hatt en skremmende opplevelse med kraftig sidevind på veien. Hun ble liggende og kjøre slalåm på midtstripa i flere sekunder før hun fikk kontroll over bilen igjen. Og Odny lurer på om det er lurt å slippe opp på farten, når man opplever kraftig vind som røsker i bilen?

● Jørgen lurer på hvordan man får åpnet dører og vinduer når elektronikken har blitt ødelagt ved kollisjon.

● Sigvald reagerer på at rustgarantien på Tesla ikke gjelder hvis man understellsbehandler bilen. Hvorfor gjør Tesla dette, er det ikke bra for bilen med understellsbehandling?

Klikk på videoen for å se svarene!

Det har strømmet på med spørsmål fra dere lesere etter at vi startet serien Audun & Benny svarer om vedlikehold og stell av bil. 

Vi setter stor pris på engasjementet, og i denne filmen har Benny valgt ut noen spørsmål han vil svare på. 

Vi kommer tilbake med flere spørsmål og svar! 

Noe du lurer på om bil?

Send oss dine spørsmål til Benny & Audun på e-post til:

redaksjonen@motor.no