MG har lenge vært det dominerende merket fra Kina i Norge. I fjor var de på 12. plass i Opplysningsrådet for veitrafikkens (OFV) statistikk. Da hadde de en markedsandel på 2,6 prosent, klart foran Polestar og Byd.
I år har merket tatt ytterligere andeler og i juni blir det en solid rekordnotering.
Faktisk er de for øyeblikket på tredjeplass av merkene, kun slått av Toyota og Tesla, i skrivende stund med en markedsandel på 15 prosent, og 1372 biler. Tesla er størst med 1711.
MG er med andre ord større enn Volkswagen og Volvo når det gjelder leveringer av nye biler i juni.
– Dette blir den beste MG-måneden, både målt i antall biler og i markedsandel, sier Jan-Kåre Holmedal, administrerende direktør for MG-importøren Norwegian Mobility Group, til Bilbransje24 (for abonnenter).
Bestenoteringen til nå var desember 2022, med 1067 biler.
Importøren og forhandlerne er i gang med å registrere opp et stort antall biler før 7. juli, da trer nye EU- og EØS-regler for typegodkjenning i kraft. Disse reglene sier at biler som skal nyregistreres, blant annet må være utstyrt med EDR, også kjent som en «sort boks».
Bilbransje24 mener registrering av biler med utgående typegodkjenning, og innføring av nye regler for leasing, kommer til å løfte registreringstallene hos flere bilmerker i ukene fremover.
Annonse
Én modell dominerer
Vel halvparten av MG-ene som er levert i 2024 er MG4 (les testen her), og den er nummer to på merkestatstikken til OFV, kun slått av Tesla Model Y. MG4 har en startpris på 265.900 kroner (inklusiv levering), og importøren tilbyr i tillegg kampanjerente med null i egenkapital.
Dette gjør modellen til en av de aller billigste nybilene på det norske markedet. I tillegg har MG to modeller til inne blant de ti mest leverte nybilene i juni, med Marvel R og ZS EV.
– Dette er noe vi har lagt til rette for i lang tid, og både vi og forhandlerne gleder oss til å gjennomføre de planene som er lagt for høsten, sier Holmedal.