SATSER PÅ NYTT BILMERKE: Amazon-sjef og milliardær Jeff Bezos, fotografert i 2019.
Foto: DANIEL OBERHAUS FLICKR
Vil lage «den nye Bobla»:
Jeff Bezos står bak nytt bilmerke
Amazon-gründeren har jobbet med et bilprosjekt i flere år, ganske i det stille.
Selskapet heter Slate Auto og har allerede flere hundre ansatte. Ifølge TechCrunch er mange rekruttert fra Ford, GM, Stellantis og Harley-Davidson.
Nettstedet har snakket med anonyme kilder innenfor Slate, disse forteller om ambisjoner av den helt ekstreme typen.
To av bilhistoriens største salgssuksesser og ikoner, Volkswagen Type 1 (Bobla) og T-Forden, er idealene man ønsker å strekke seg mot.
Bilig pickup
Dette skal skje i form av en pickup, noe som kan synes lite opplagt utenfor USA.
Men vi snakker altså om landet der Ford F-150 var den mestselgende bilen hvert bidige år fra 1982 til 2023, før Toyota RAV4 inntok tronen i fjor.
Og hvordan følger man i ikonenes fotspor? Jo, ved å gjøre produktene oppnåelige. Bobla og T-Forden var biler folk hadde råd til å kjøpe, og Slate tenker i nøyaktig samme baner. Planen er å lansere en elektrisk pickup til rundt 25.000 dollar, eller cirka 275.000 norske kroner med dagens (noe ustabile) kurs.
Forretningsideen skal være lav innstegspris, men brede muligheter for tilpasninger basert på den enkelte kundes behov og lommebok.
Rike venner
Slate er ifølge selskapets ellers anonyme LinkedIn-side basert i Troy i Michigan, men TechCrunch har funnet dokumenter som tyder på at fabrikken skal ligge i Indianapolis i Indiana.
Jeff Bezos, et av verdens rikeste mennesker, har fått med seg partnere som spiller i bortimot samme liga.
Milliardene selskapet dermed har til rådighet, gir derfor kanskje litt troverdighet til den uttalte målsetningen om å få en bil på veiene innen 2026.
Har du lest disse sakene fra Motor?