Jeep Avenger:

Slik klarer tohjuls­drift seg i terrenget

Vi har dratt Jeep Avenger gjennom søla for å sjekke om forskjellige kjøremoduser virkelig hjelper på framkommeligheten. Og om forhjulsdrift er noe å satse på utenfor asfaltvei.

Publisert Sist oppdatert

Mye har vært skrevet om den snertne lillebroren i Jeep-familien siden den ble kåret til Årets Bil i Europa 2023. 

Motors biljournalist Øivind A. Monn-Iversen var for eksempel ikke enig i denne kåringen. Selv om han likte bilen godt, ble det bare 70 poeng i Motors test i oktober 2023. 

Og det store spørsmålet er fortsatt: Hvordan kan selveste Jeep lansere en ny bil uten firehjulsdrift?

DÅRLIG VEI: Jeep Avenger på offroadbanen til KNA Telemark. Den klarte seg bra på det som kan karakteriseres som skikkelig dårlig hyttevei.

Forhjulsdrift

På vanlig vei er det ikke alltid lett å teste hvor godt biler tar seg fram. Vi ble derfor med da Jeep inviterte journalister for å teste modellene deres på  offroad-banen til KNA Telemark i Luksefjell utenfor Skien. 

Her er det virkelig mulig å utforske bilenes evne til å dra seg fram på dårlig underlag. 

STORFAMILIEN PÅ TUR: Jeep Avenger sammen med Jeep Wrangler og Jeep Compass. Avenger er den eneste i familien med forhjulsdrift.

Selvsagt fikk vi prøve oss i storebror Jeep Wrangler og hybrid-SUV-en Compass, men det var den lille elektriske nykomlingen vi var mest nysgjerrige på. 

Har virkelig Jeep klart å få med seg noe av sitt terreng-DNA over i denne elektriske modellen med forhjulsdrift?

Søle og sand

– Vi anbefaler at du prøver kjøremodus sand på denne banen, men vi skal også skifte til søle når det blir ekstra vått, forklarer produktsjef Atle Værlien hos Jeep. 

KJØREMODUS: Velg riktig kjøremodus når forholdene blir vanskelige.

– Med kjøremodus sand får du best mulig grep, og automatikken reduserer hjulspinn. Et godt valg for å unngå  å kjøre seg fast. 

– Vi anbefaler alle som har kjøpt seg ny bil, å gjøre seg kjent med de forskjellige systemene, slik at du vet hva som skjer og hva bilen kan prestere når du plutselig står overfor vanskelige kjøreforhold, fortsetter Atle. 

Dårlig vei

Og vanskelige kjøreforhold fikk vi virkelig kjenne på. Her var det bratte bakker med helling over 30 grader, kraftige dumper og våt gjørme. 

– Vi har valgt ut en bane som skal illustrere en skikkelig dårlig hyttevei, forklarer PR- og informasjonsdirektør Stein Pettersen fra Jeep. 

AKTSOMHET: Med begge hender på rattet og sakte fart krabbet vi oss gjennom testløypa sammen med storebror Wrangler 4x4.

Den lille SUV-en klarte seg bra gjennom løypa, til tross for forhjulsdrift. Bare ett sted måtte vi gi opp og rygge ned igjen. En ganske bratt bakke med sving og kraftige gjørmegroper, der regnet hadde vasket bort mye av veidekket, ble i overkant vanskelig.  

Men vi gjorde et nytt forsøk. Skiftet modus til søle og lot det stå til. 

Med helt jevnt gasspådrag krabbet bilen seg  gjennom sølehullene og opp bakken. 

– Her fikk vi virkelig se at det er forskjell på kjøremodusene. Det gjelder å stole på at bilen klarer jobben, sier produktsjef Atle da vi er trygt oppe på toppen av gjørme­bakken. 

– Kjøremodus gjørme øker hjulspinn for dekket med minst grep, slik at søla kan drives ut. Samtidig fordeles dreiemomentet så mye som mulig til det dekket med mest grep, forklarer Atle. 

For meg som vanlig sjåfør var det virkelig interessant å få testet ut de forskjellige kjøremodusene under krevende forhold, men med tryggheten om at vi ble berget om vi kjørte oss fast. Erfaringene fra banen er at vi kanskje kan stole mer på systemene enn vi egentlig tror. Samtidig kreves det litt trening for å forstå hvordan de fungerer best. 

Hill descent

En annen funksjon som finnes på mange moderne biler med offroad-ambisjoner, og som virkelig bør sjekkes ut, er den såkalte hill-descent-control.

Denne modusen fungerer på flere forskjellige måter, men kort fortalt hjelper den deg med kontrollert bremsing i bratte bakker. 

Den fungerer både framover og bakover, på sommer og vinter. Skal du ned en glatt og bratt bakke, gir den deg maksimal kontroll. 

Vi testet den ned brattbakken på 32 grader, der bilen sto for kontroll av farten, og vi kunne konsentrere oss om rattet. På snøføre gir den deg best mulig kontroll ved å hele tiden justere bremseeffekten til dekket med godt feste. 

GODT GREP: Med hill descent aktiv kunne vi enkelt styre oss ned bratte bakker mens bilen tok seg av fartskontrollen.

Korte overheng

Selv om ikke Avenger har firehjulsdrift, har den fått med seg noen viktige egenskaper fra resten av familien. 

Korte overheng foran og bak reduserer sjansen for å slå bilen ned i bakken. Noen centimeter ekstra bakkeklaring er også godt å ha når hytteveien er dårlig. 

I tillegg er plastbeskyttelsen gjennomfarget, slik at ikke små riper blir så synlige. 

Hva med vinterføre?

Denne testen ble gjort på krevende grusveier. Her klarte Avenger seg overraskende bra.  

Den har i tillegg snømodus, som skal sikre best mulig grep og framdrift på vinterføre. Men dette testet vi ikke i denne omgangen, av åpenbare grunner.

All erfaring fra tidligere prøvekjøringer viser at biler med firehjulsdrift klarer seg klart best i glatte bakker. Så hvis du har en skikkelig glatt og bratt hyttevei, bør du nok fortsatt vurdere firehjulsdrift. 

Men for de fleste andre er tohjulsdrift, i kombinasjon med riktig kjøremodus, kanskje bra nok. 

Du sparer tross alt penger, og vinner rekkevidde, ved å velge en modell med tohjulsdrift. 

Test din egen bil

Hvis du ønsker å bli best mulig kjent med din egen bil, anbefaler vi å ta den med til en slik testbane. 

Hos KNA Telemark kan du kjøre offroad med egen bil for ca 400 kroner når de arrangerer åpne dager. NAF har også et stort utvalg testbaner der du kan prøve bilen på glatt føre. 

MORO I SØLA: På testbanen til KNA Telemark kan du teste ut din egen bil under krevende kjøreforhold. Her ser vi Jeep Wrangler fosse gjennom en søledam.