MILDHYBRID: Den eneste Jeep Avenger-utgaven med firehjulsdrift er en mildhybrid.
Foto: MORTEN ABRAHAMSEN
Prøvekjørt: Jeep Avenger 4xe
Denne Jeepen på bensin kan komme til Norge
I Norge er det kun den elektriske Jeep Avenger-en som er tilgjengelig, men nå kommer det en versjon som kan få importøren til å ta sjansen på hente inn en utgave med eksosrør.
Pluss:
Tøff, firehjulsdrift, robust
Minus:
Bensinmotor, lite marked, pris?
FIRENZE (Motor): Det er to år
siden Jeep Avenger ble kåret til årets bil i Europa, noe som kan være en boost for
salget i perioden etterpå.
Sånn har det
helt klart ikke blitt for Avenger i Norge. Det er det flere årsaker til. Markedet
for biler i denne størrelsen, ganske små biler, selv med SUV-aktig framtoning,
er ikke noe som får norske kunder til å renne inn i butikkene.
Mange andre
Jeep Avenger 4xe
- Pris: Ikke klar
- Drivlinje: Mildhybrid. To el-motorer på 21 kW (foran og bak), bensinmotor med 136 hestekrefter, samlet effekt 145 hestekrefter, firehjulsdrift.
- Forbruk: 0,54 l/mil, 122 g/km CO2
- Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring (cm): 409/181/153/21
- Vekt: 1455 kilo
- Bagasjerom: 325/1218 liter
- 0-100/toppfart: 9,5 sekunder/194 km/t
- Konkurrenter: Dacia Duster, Mazda CX-30, Mini Coutryman, Suzuki Vitara, Toyota Yaris Cross
I tillegg
har den veldig mange søsken som byr på mye av det samme, bygd på samme plattform.
Biler som Fiat 600, Peugeot 2008, Peugeot 208, Opel Mokka, Opel Corsa og DS 3
Crossback, for å nevne noen.
Det skal også ha vært noe leveringsproblemer til Norge etter introduksjonen, som kan ha skremt vekk noen kunder.
Disse faktorene
har gjort at det ikke akkurat florerer av Avenger på norske skilter, snaut 500
stykker.
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:
Kanskje er
det også slik at kundene vil at en Jeep skal ha firehjulstrekk og kan suse rundt i
terrenget, der ingen andre kommer fram?
For den
elektriske Avenger har forhjulstrekk, riktignok med god bakkeklaring, men framstår
muligens ikke som en «skikkelig» Jeep.
Les også: Nå er også Jeep med på priskrigen
Nå gjøres det grep. Jeep Avenger 4xe har nemlig fire drivhjul.
Representantene fra merket la ikke skjul på at de mente en Jeep-modell uten mulighet for firehjulsdrift ble for rart.
Men det er et helt
norsk problem involvert her. Vi digger firehjulsdrift, men motoren i Avenger 4xe går på bensin.
Usikkert
Noe som gjør
at importøren er litt usikker på om denne utgaven ender på norske skilter.
Fordelen er at det er en ganske liten bil, så det blir ikke så voldsomme summer i avgifter, men modellen skal samtidig konkurrere i et marked der en litt høy pris gjør 4xe til en evig hyllevarmer.
Hvis den norske importøren klarer å forhandle seg fram til en pris som står seg mot en tilsvarende Toyota Yaris, så kan den ha en framtid her.
I så fall får kundene tilgang til bil som bærer Jeep-navnet uten at det blir flaut. Under prøvekjøringen rundt renessansebyen Firenze fikk vi prøve den på svingete, smale, vakre og morsomme veier, og ikke minst få fikk vi ta den med ut i en lengre sløyfe med kjerreveier som var bratte, med steinete og tidvis gjørmete underlag.
Et område der det er gamle Fiat Panda-er som regjerer. Kanskje kan Avenger 4xe bli en arvtaker?
Les også: Slik klarer Jeep Avenger med tohjulsdrift seg i terrenget
Utenfor allfarvei kravlet den seg fram over kvist og stein. Med et par terrengprogrammer tilgjengelig bruker bilen krefter så man kommer seg fram der bakkeklaringen på 21 centimeter er nødvendig, og de korte overhengene bak og foran forhindrer at man slår av panelene på bilen.
Passe rask
Om den kommer opp en steinrøys er usikkert, men vading i 40 centimeter vann skal gå greit. Så veien opp til hytta kan være skikkelig rufsete hvis framkomstmiddelet er en 4xe.
Kanskje ikke så viktig for folk flest, men noe som kan være greit å ha i bakhånd i disse tider med stadig mer ekstremvær.
Viktigere er det dog hvordan bilen fungerer på en normal vei. Der kan man kjenne at dempergangen er litt lengre enn normalt. Noe som gir en noe mer duvende kjøreopplevelse enn i en vanlig småbil, eller kompakt bil. Slik det skal være i en Jeep.
All verdens kvikk er den ikke. Samlet er det 145 hestekrefter, som skal skyve 1455 kilo. Det gir en null-til-hundretid på 9,5 sekunder, temmelig moderat i disse tider. Samtidig er det naturligvis godt nok.
Innvendig har bilen en robust design, som det bør være i en Jeep. Mange av funksjonene er på fysiske knapper, og det er lett å deaktivere de mest irriterende førerassistentsystemene.
4xe har i tillegg seter som er vanntette, en frontfanger som skal være «ripesikker» og en forsterket plate under motoren. Det er en bil som tåler mer deng enn de aller fleste i sin størrelse.
Kulere enn Yaris
På veien føles 4xe lett og smidig, den kompakte størrelsen på drøyt fire meter hjelper til her, men det kjennes likevel ut som en stabil og trygg bil. Som blir ganske gøyal når den settes i sport-modus på en svingete og oversiktlig vei.
Om Avenger 4xe faktisk dukker opp på våre breddegrader, vil tiden vise. Men det føles som en bil med et visst potensial når det gjelder salg. Det er ikke lett å finne en bil på fire meter med firehjulsdrift, som i tillegg ser kul ut.
En Yaris Cross med drift på alle fire hjul starter på 440.000 med 116 hestekrefter, mens versjonen med 130 hestekrefter starter på 518.000 kroner.
Les også: Prøvekjøring av Toyota Yaris Cross Hybrid 130
De ser jo veldig dyrt ut for en så liten bil, men så langt i år er det registrert i underkant av 450 Yaris Cross med firehjulsdrift, som gjør at modellen er på 18. plass på modellstatistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken. Og det er den mest populære bilen med forbrenningsmotor i Norge.
Og det blir vel ikke feil å si at Jeep Avenger er en litt heftigere bil enn Yaris Cross? På den annen side kan det ikke være så vanskelig å lage en elektrisk Avenger med firehjulsdrift, med bruk av den samme motoren som 4xe har på bakakslingen.
Les alle Motors biltester: