IKKE MER SEDAN: Jaguar-fabrikken i Castle Bromwich, Birmingham, har laget merkets sedan-modeller. Nå blir det en pause fra slike bilmodeller, inntil en elektrisk luksus-sedan er på plass om et par år.Foto: JAGUAR
SUV for alle penga:
Jaguar parkerer en legendarisk bilklasse
Om kort tid er det over for XE, XF og F-type. Det betyr at Jaguar kun vil produsere SUV-er, inntil den kommende elbilsatsingen er på beina.
Årsaken er at fabrikken i Castle Bromwich, Birmingham, skal bygges om for å være klare for en helt ny generasjon biler.
I 2025 skal merkets nye retning starte, først med en fireseters GT-bil, elektrisk, med 600 hestekrefter som skal konkurrere med Porsche Taycan.
Året etter kommer en luksus-SUV som skal følges av en stor sedan. Alle sammen skal bygges på en ny plattform, som ikke har noe med dagens modeller å gjøre.
Annonse
Ut av produksjon
Alt av dagens modellutvalg blir tatt ut av produksjon i år.
Joe Eberhardt, sjef for Jaguar i Nord-Amerika sier dette til Road & Track:
- Majoriteten av våre produkter har produksjonsslutt i juni, men de vil være i salg mye lengre. Vi har en produksjonsplan som skal gjøre at vi har en jevn tilgang på kjøretøy helt til de nye bilene kommer.
Sømløs overgang
Målet er å ha en sømløs overgang mellom dagens modeller og de som skal komme.
Den første bilen, GT-bilen, skal ha en rekkevidde på 70 mil og er ventet å koste rundt 100.000 dollar, cirka en million kroner.
I-Pace hadde en formidabel start i det norske markedet, med drøyt 3000 biler i 2019, ifølge statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken. Det er den eneste gangen en Jaguar har vært blant Norges ti mest solgte bilmodeller.
Det har roet seg kraftig ned de senere årene. I 2023 ble det registrert totalt 92 Jaguar i Norge, hvor 79 var I-Pace. Startprisen på en ny I-Pace er i dag 953.500 kroner.