Det kinesiske merket Jac har vært på det norske markedet et par år med modellen e-JS4, som det på ingen måte har vært stor rift om. Det har, ifølge tall fra Opplysningrådet for veitrafikken, blitt registrert 263 stykker siden modellen kom på markedet.
Nå prøver de seg med en ny modell, en bil som er liten både i størrelse og pris. E30X er 403 centimeter lang og har en startpris på kr. 219.900 kroner.
– Jac E30X er et viktig tillegg til modellprogrammet vårt, og vi tror den vil appellere til mange norske bilkjøpere. Den er ideell som bil nummer to for familier, eller som en kompakt og praktisk elbil for urbane sjåfører, sier Lars Havre, salgssjef i JAC Norge, i en pressemelding.
Selvsagt er det en elbil, som blir tilgjengelig med to batteristørrelser, 41 eller 51,5 kWt. Det største batteriet skal gi en rekkevidde på 374 kilometer, hva det minste klarer, sier ikke pressemeldingen noe om.
Ladefarten er på 70 kilowatt, som skal gi en ladetid på 40 minutter i den noe uvanlige intervallen 30 til 80 prosent.
E30X skal ha plass til fem personer og bagasjerommet tar 310 liter.
Annonse
Utstyr
Til tross for lav pris og beskjeden størrelse skal E30X ha flere komfortfunksjoner som standard, blant annet har forsetene har seksveis elektrisk justering for fører, samt fireveis justering for passasjeren foran, med minnefunksjon, ventilering og oppvarming.
I tillegg har midtkonsollen en varme- og kjølefunksjon slik at «drikken holdes avkjølt på varme dager og kaffen varm på kalde morgener».
Ellers er det skinninteriør, 12,8-tommers infotainmentskjerm, 6,2-tommers digitalt førerdisplay, trådløs Apple CarPlay og Android Auto, trådløs mobillader, 360 graders kamera, varmepumpe, seks høyttalere og LED-lys foran og bak.
Importøren sier forhåndssalget av E30X er i gang, og at de første bilene er leveringsklare i år.
E30X er en av flere nye bilmodeller som presser ned prisene for nye elbiler. Dongfeng Nammi Box er en annen småbil fra Kina som lanseres i Norge i disse dager, her er startprisen 199.000 kroner, mens Citroën Citroën ë-C3 starter på 208.900 kroner.
P.S. Modellnavnet til E30X er bare en liten bokstavforskyvning unna Volvos bestselger EX30.
Slike likheter har tidligere havnet i retten. Audi saksøkte Nio i Tyskland i 2023, fordi produsenten mente Nio-modellnavnene ES6 og ES8 liknet for mye på Audis S6 og S8.
Den norske Volvo-importøren tar det mer med ro:
– Vi registrerer at dette navnet likner, men utover det har vi ingen ytterligere kommentarer, sier kommunikasjonssjef Erik Trosby, i en e-post til Motor.