FØLGER GRANSKNING: Thomas Iversen er fagsjef for forbrukerrettigheter hos Forbrukerrådet.
Foto: HELEN MEHAMMER, FORBRUKERRÅDET
Strid om elbil-rekkevidde:
Gransker bilgiganter for rekkevidde-bløff
Italienske konkurransemyndigheter har startet gransking av om fire av verdens største elbilprodusenter feilinformerer forbrukerne om rekkevidde. Norske myndigheter følger saken.
Granskningen omfatter informasjon om elbilers rekkevidde, batterienes holdbarhet og eventuelle begrensninger ved batterigarantien for biler fra BYD, Tesla, Stellantis og Volkswagen, opplyser italienske myndigheter.
Nyhetsbyrået Reuters skriver at brudd på regelverket kan gi bøter på inntil 10 millioner euro (ca. 117 millioner kroner).
Stellantis sier i en kommentar at de har besvart alle spørsmål, mens de tre andre selskapene ikke har villet kommentere saken.
Det norske Forbrukerrådet er informert om det italienske initiativet gjennom medlemskapet i den europeiske sammenslutningen av forbrukerorganisasjoner, BEUC.
– Dette er også noe Forbrukerrådet har fulgt med på, men vi ser at bilbransjen i Norge generelt sett sier mer i markedsføringen sin om hva som påvirker rekkevidden. Dette har nok flere forklaringer, blant annet klimatiske og topografiske forhold, sier Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, til Motor.
Ser forskjeller
– Vi kommer til å følge nøye med på det italienske myndigheter kommer frem til og regner med at norske tilsynsmyndigheter gjør det samme, sier Iversen.
Selv om han ser forskjeller i hvordan bilfabrikantene opplyser om elbilenes kapasitet i Norge og på kontinentet, mener han stadig at informasjonen kan bli bedre.
– Bruken av ord som «inntil» eller «opptil» i markedsføringen av WLTP-rekkevidde kan fortsatt skape en urealistisk forventning, særlig dersom forbeholdene kommer frem med liten skrift nederst på nettsiden eller brosjyren, sier Iversen – og fortsetter:
– Vi har tidligere tatt til orde for at det bør komme en WLTP for vintervær også, men den prosessen ser ut til å ha stoppet i EU.
Kunden i sentrum
Stellantis – et konsern som produserer 14 ulike bilmerker, blant annet Fiat, Citroën, Peugeot og Opel – sier selskapet alltid «setter kundenes ønsker og behov i fokus for alle aktiviteter, og tror den pågående granskningen vil bekrefte dette».
Ifølge italienske myndigheter inneholder imidlertid bilprodusentenes nettsider «generell og ofte motstridende informasjon» om rekkevidde, uten tilstrekkelig klargjørende opplysninger om hvordan ulike faktorer påvirker bilenes rekkevidde.
Man mener også at det er mangelfull informasjon om batterienes holdbarhet.
Tester Motor og NAF har gjort de siste seks årene viser at elbilenes rekkevidde på langdistansekjøring er rundt 20 prosent kortere om vinteren enn den oppgitte WLTP-rekkevidden, men avviket påvirkes tildels kraftig av topografi og værforhold.
Les alle Motors biltester: