NYTTIG: Isuzu mener D-Max EV matcher en fossilversjon på egenskaper.

Elektrisk Isuzu:

Først ute med viktige egenskaper

Isuzu er klar med en pickup som har firehjulsdrift, ett tonn nyttelast og går på strøm.

Publisert

– Dette er den første helelektriske 1-tonns pickupen på markedet med 4x4, og ekstra gøy er det at vi lanserer lenge før Toyota Hilux, Ford Ranger og Volkswagen Amarok, sier Steinar Dokken, salgssjef for Isuzu Norge, i en pressemelding.

Isuzu D-Max EV blir tilgjengelig i to karosserivarianter: Double Cab og Extended Cab, og man kan velge mellom 5-seter, 4-seter eller 2-seters varebil.

Pris

Bilen skal kunne trekke 3,5 tonn, har ett tonn nyttelast, har firehjulsdrift og skikkelig bakkeklaring. 

Dokken sier en femseters D-Max er vesentlig rimeligere enn de fleste toseters dieselpickuper på det norske markedet. Double Cab 5-seter vil ha en startpris på 749.900 kroner, Extended Cab 4-seter 739.900 kroner, mens 2-seter varebil starter på 859.900 kroner.

Han forteller også at Norge har spilt en aktiv rolle i utviklingen av D-Max EV, og at bilen er testet på norske veier i flere faser.

– Akkurat nå er det faktisk et team fra Isuzu-fabrikken som tester bilen under tøffe norske vinterforhold.

Sommeren

Den endelige rekkevidden er ennå ikke klar, men tester så langt har vist at D-Max skal klare over 300 kilometer.

Firehjuldriftssystemet er utstyrt med nyutviklede e-aksler både foran og bak, som skal gi god fremkommelighet i krevende terreng og en jevn akselerasjonsfølelse. Samtidig skal støy og vibrasjoner være redusert.

Importøren sier den elektriske utgaven skal tilbys parallelt med den eksisterende, fossildrevne, utgaven av D-Max, som har en startpris på 512.099 uten moms.

D-Max EV er ventet til Norge i løpet av sommeren.