3000 KR: Petter Kaas Dahlgren har så langt brukt flere tusen kroner på å få kjøre denne tilhengeren i 100 km/t.

Petter fortviler, NAF reagerer:

«Ingen» verksteder kan god­kjenne tilhengere

– Dette er helt meningsløst, sier Petter Kaas Dahlgren. Han har brukt flere tusen kroner på oppgradering av tilhengeren sin. Men han finner ingen som kan godkjenne den.

Publisert Sist oppdatert

I mars kunne samferdselsminister Jon-Ivar Nygård med stor entusiasme fortelle at nå kan vi kjøre i inntil 100 km/t med tilhengerne våre.

Men det er ett stort problem: Nesten ingen verksteder kan gi godkjenningen som trengs.

– Dette må Statens vegvesen finne en løsning på, sier teknisk konsulent i NAF, Audun Bergerud.

Gladmelding

Tilhengere og campingvogner har inntil nå kunnet kjøre i maksimalt 80 km/t, selv på veier med fartsgrense på 110 km/t.

Det skaper problemer og trafikksikkerhetsutfordringer.

I flere år har det derfor vært arbeidet med nye regler, og i mars kunne samferdselsministeren endelig komme med gladmeldingen om at tilhengere og campingvogner som oppfyller visse krav, kan kjøre i inntil 100 km/t.

I fjor kunne Motor melde at få nye tilhengere er forberedt på nye fartsgrenser. Og nå viser det seg også at «ingen» verksteder utfører EU-kontroll på eksisterende tilhengere.

Dette rammer potensielt mange eiere av tilhengere. Ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken er det 1,5 millioner registrerte tilhengere i Norge.

3000 kr.

For å få lov til å kjøre i 100 km/t, må tilhengerne ha EU-godkjenning når de er fire år, og deretter annethvert år, på samme måte som personbiler.

Petter Kaas Dahlgren i Asker har en tilhenger fra 2013, som dermed må godkjennes. Han har brukt 3000 kroner på nye dekk, som ifølge han er et krav, og på en kontrolltime hos vegvesenet. Nå gjenstår bare godkjent EU-kontroll for å få et merke som han kan sette bakpå hengeren.

– Men ingen utfører EU-kontroller på hengere, sier han til Motor.

Han forteller at han har spurt en rekke steder.

Ingen tilbyr

Heller ikke Motor har funnet verksteder som utfører EU-kontroller på tilhengere. NAFs teststasjoner gjør det ikke, heller ikke kjeden Snap Drive, eller det ene Mekonomen-verkstedet vi spurte. Dette verkstedet visste heller ikke om andre Mekonomen-verksteder som utfører EU-kontroll på tilhengere.

På sidene til Statens vegvesen er det oversikt over verksteder som kan utføre EU-kontroll, men ingen oversikt over hvilke kjøretøy det enkelte verkstedet tilbyr kontroll av.

– Ingen verksteder kan pålegges å utføre kontroll på alle typer kjøretøy, sier seksjonsleder Einar Eskilt.

NAF kritisk

Bakgrunnen er en regelendring for et par år siden. Kontrollorganene kan nå selv bestemme hvilke kjøretøy de ønsker å tilby kontroll av.

– De kan derfor velge å si nei til tilhengere, eller bobiler for dens saks skyld, sier Eskilt.

Han sier han tror mange kontrollorganer ikke var forberedt på regjeringens regelendring.

NAF er kritisk til situasjonen.

– Når det er krav om EU-kontroll, må det være et apparat som kan utføre kontroller, sier teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF.

NAF krever at samferdselsmyndighetene finner en løsning.

– I første omgang bør kravet om EU-kontroll lempes på, sier Bergerud.

Alle nye

Etter at de nye reglene kom, har imidlertid tilhengerbransjen tilpasset seg.

– Nå kan snart alle de nye tilhengerne vi selger med bremser, kjøre i 100, sier daglig leder Terje Frydenlund i Gaupen Henger, Norges største produsent av tilhengere.

Det hjelper imidlertid ikke Petter Kaas Dahlgren og alle andre med tilhengere som er fire år eller eldre.

– Skal vi liksom bare kjøpe en ny henger, spør han.

PS!

Her er vegvesenets informasjonsside for deg som vil kjøre i 100 km/t med tilhengeren din.

Det er krav til både tilhengeren og bilen som trekker den.