SMÅ FORSKJELLER: Elbiler er oftere i fotgjengerulykker, men sjeldnere i dødsulykker.

SSB:

Ingen tegn til at elbiler er oftere involvert i ulykker

Elbiler er ikke oftere involvert i ulykker enn andre biler, men er overrepresentert i fotgjenger­ulykker og under­representert i dødsulykker.

Publisert Sist oppdatert

– For alle trafikkulykker med personskade på landsbasis fant vi ingen tegn til at elbilene var overrepresentert i ulykkene i den undersøkte perioden, konkluderer Statistisk sentralbyrå (SSB) i sin oppsummering av elbilenes skadehistorikk i perioden 2018 til 2023.

SSBs analyse tar med trafikkulykker med personskade, personbilbestand og personbilenes samlede kjørelengder.

Elbilenes andel av personbiler involvert i ulykker steg fra 7 prosent i 2018 til 25 prosent i 2023. I samme periode steg andelen elbiler av personbilbestanden fra 7 prosent til 24 prosent, og andelen av samlede kjørelengde steg fra 7 prosent til 28 prosent. Det var dermed proporsjonalt.

SSB har også sjekket om elbiler er mer eller mindre involvert i alvorligere ulykker.

Funnene viser at elbilene var overrepresentert i fotgjengerulykker gjennom hele den undersøkte perioden, men underrepresentert i dødsulykker.

Se definisjoner, grafikker og utdypinger hos SSB.

(©NTB)