HØGG, HØGG, HØGG GAMLE BILER: Disse bilene har gjort sitt, men nordmenn var slett ikke ivrige etter å heve vrakpant i fjor.

Snittalderen øker stadig:

Ikke siden 2012 har færre biler blitt vraket

I fjor ble 131.348 biler vraket mot pant i Norge. Det er det laveste tallet siden 2012.

Publisert Sist oppdatert

Nedgangen i antall vrakpantede biler var på 5 prosent i fjor, sammenlignet med 2019.

Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) var 115.882 av disse personbiler og 15.466 varebiler.

Flest biler ble vraket i Viken. Her ble 29.906 biler vraket mot pant i fjor. Deretter følger Vestland (15.469) og Innlandet (12.502). Færrest ble vraket i Møre og Romsdal (6837) og på Svalbard (40).

Les om gamle biler som ingen har planer om å vrake:

Gjennomsnittsalderen på bilene var 18,4 år for personbiler og 15,7 år for varebiler.

Sammenlignet med de fire foregående årene var kjøretøyene bare noen måneder eldre ved vraking i 2020.

På 30 år har gjennomsnittsalderen ved vraking økt med 3,4 år for personbiler og med 2,7 år for varebiler.

Flest biler ble det vraket i 1996 (211.311). Det var året det var en økning i vrakpanten.

(©NTB)