PRIUS, TAKK: Geir Anders Rybakken Ørslien fra Gudbrandsdalen betegner seg som en ikke-praktiserende bilentusiast. I dag bor han og familien i Oslo, og han bruker heller penger på sykler og kameraer enn på biler.

Dyrt vedlikehold:

«Ikke kjøp brukt­bil du ikke hadde hatt råd til som ny»

Mange har reagert på prisen på nye vinterdekk – og på andre økte kostnader til vedlikehold av bilen. Men har du ikke råd til vedlikeholdet som gir deg en sikker bil, har du strengt tatt heller ikke råd til bilen.

Publisert

NAFs ferske trafikantbarometer viser at flere er bekymret for bruktbilprisen på sin bil, forteller Ingunn Handagard, pressesjef i NAF. 

Samtidig med trangere tider er det derfor lett å tenke at man må spare der man kan.

Denne saken ble første gang publisert i Motor nummer 4/2023

Som på dekk.

– Det kan ikke bli mer feil, sier rådgiver Jan Harry Svendsen i NAF.

– NAF anbefaler en mønsterdybde på vinterdekk på minimum fire millimeter. Dekkene er den eneste kontakten mellom bilen og underlaget, og det er derfor viktig at disse er av god kvalitet.

Trafikksikkerheten er det aller viktigste, minner Svendsen om, og solide dekk er en stor del av dette. Dekkene skal hjelpe deg når du akselererer, styrer og bremser.

Dessuten forringer «kjappe» løsninger generelt også verdien på bilen.

Kort og godt

– Men hva hvis man ikke har penger, rett og slett?

– Da har du ikke råd til bilen. Kort og godt. En god tommelfingerregel er at man ikke bør kjøpe en bruktbil man ikke hadde råd til som ny.

27 prosent

sier i dag at de er bekymret for verdien på sin bruktbil, ifølge NAFs trafikantbarometer. For to år siden svarte 21 prosent det samme.

Mange har likevel valgt som en kompis av Jan Harry Svendsen. Å kjøpe en fet bruktbil uten å tenke på hvor mye dyrere den antakelig kommer til å koste i vedlikehold, som service og nye deler ...

– En kompis som ville ha akkurat den kule, kostbare bruktbilen, som han nå kunne få for de pengene han hadde, uten å tenke på kostnadene til vedlikehold. Da han fikk regninga etter første service, var han ikke fullt så fornøyd ...

Det «smarte» bilkjøpet nå er å tenke moderasjon og måtehold, mener Svendsen.

– Mitt råd er å kjøpe en bil som er «vanlig» og ikke en entusiastbil. Den er også lettere å selge når den dagen kommer. Mange er interessert i en Skoda, mens bare et lite fåtall kan unne seg en Porsche.

RALLY? – Jeg har montert en takgrind på bilen fordi det er praktisk. «Skal du kjøre Rally Dakar?», har folk ertet med, ler Geir Anders Rybakken Ørslien. Svaret er altså nei…

Skal bare gå

Geir Anders Rybakken Ørslien har følgende forhold familiens bil: Den skal gå – og den skal koste minst mulig mens den går.

– Etter å ha gått på noen smeller med «billige» bruktbiler tidligere, som etter hvert kostet meg nesten like mye i vedlikehold som i innkjøp, anskaffet jeg en brukt Toyota Prius. Som nå har gått 200 000 kilomteter.

Rybakken Ørslien har tenkt at den skal gå 200 000 kilometer til.

– Og jeg har montert en takgrind på bilen fordi det er praktisk. «Skal du kjøre Rally Dakar?», har folk ertet med, ler Rybakken Ørslien.

Nei, han skal ikke kjøre Rally Dakar.

– Men når jeg har hatt en runde i hagen, for eksempel, slenger jeg tujatrærne på taket. Takgrinda er rett og slett praktisk i mange sammenhenger.

Ikke-praktiserende bilentusiast

Når tror du kanskje at Rybakken Ørslien ikke har noe forhold til biler. Det er feil.

– Jeg er en ikke-praktiserende bilentusiast. Det er gøy med fine biler, men jeg trenger ikke å kjøre en til hverdags. Jeg kunne rett og slett ikke brydd meg mindre og gir blanke i hvordan den er å kjøre. Jeg får innkalling til service en gang i året, og da stiller jeg på den. Og så er jeg opptatt av å ha en god forsikring.

– Og ingen problemer?

– Ingen problemer.

Han er heller ikke «redd» for biler med riper og andre skjønnhetsfeil.

– Jeg har tre barn, hvorav to med førerkort. Kan vi låne bilen og kjøre til Lofoten? Selvsagt. Da legger vi inn to madrasser. Vær så god.

Han er vokst opp i Gudbrandsdalen i en bilinteressert familie, digger bildesign og merkevarebygging, og leste motorblader. Men altså uten at det har noe med hans bilhverdag i dag å gjøre.

Geir Anders Rybakken Ørslien har jobbet som fotograf, også for Motor, er sykkelentusiast og bor innenfor Ring 3 i Oslo.

– Det jeg legger penger i, er gode kameraer og sykler.

Sjekk prisene!

Jan Harry Svendsen mener måten å spare penger på er å sjekke ut priser på forhånd.

– Hva koster det å skifte ut en sånn og sånn del? Og følg med på tester, som dekktester. Det er ikke gitt at de dyreste dekkene er best for ditt kjørebehov. Før du velger å kjøpe en bil, bør du også ta deg tid til å sjekke litt hva det koster å vedlikeholde den.

Det går både på trafikksikkerhet og på driftssikkerhet.

– Det er dumt å hoppe over et oljeskift eller la være å skifte bremseskiver. Og ikke minst kan det altså være farlig. Og ikke skifte hvis registerreim må skiftes, for da kan hele motoren ryke. EU-kontroll er, i motsetning til hva mange tror, ikke en helsesjekk, men en test for å se om bilen oppfyller sikkerhets- og miljøkrav.

Vedlikehold

– Ellers kan det være andre ting det er viktig å være oppmerksom på for å gjøre vedlikeholdet mest mulig økonomisk, sier Svendsen.

– Og, selv om mange synes det er gammeldags, det kan være viktig å håndvaske bilen av og til.

– Hvorfor det?

– Håndvask er mer skånsom, og du får sett nøyere over bilen, spesielt foran på bilen og i dørkarmene på bilen.

De enkleste lakkskadene fikses lettest med en lakkstift, påpeker Svendsen. Er rustskadene kommet «forbi» lakken, må du få hjelp av sakkyndige. Det er mange som kan mye om rust, påpeker Svendsen.

– Og når du håndvasker, sjekk ekstra nøye i hulrommet opp under fjærbeinet, hvor det samle seg skitt og salt som kan gi rustskade over tid.

Leasing

Når det gjelder maskinvask og håndvask, er en kombinasjon det beste, mener Svendsen.

– Et annet godt vedlikeholdsråd er å polere bilen to ganger i året.

– Når det gjelder andre måter å langtidsleie bil på, kan leasing være et alternativ?

– Jeg synes det er en skummel måte å eie bil på, du har ingen kontroll, du er prisgitt leasingselskapet ditt, og du binder deg i de fleste tilfellene for lang tid. Det gir mindre handlefrihet.

– Noen, som NAF Leasing, tilbyr deg å bytte bil underveis?

– Ja, men du er fortsatt bundet til en avtale. Eier du bilen, kan du fritt selge den når du selv ønsker og du slipper også et eventuelt gebyr for slitasje og for skader du har påført leasingbilen i den tiden du har disponert den, sier Jan Harry Svendsen.