VEKTKONTROLL: Fra en kontroll av bobiler som Statens vegvesen gjennomførte sist sommer.Foto: GEIR RØED
Pass på vekta på ferien:
I fjor måtte mange bobilreisende ta beina fatt
Antall bobiler og campingvogner på norske sommerveier er rekordmange, i år som i fjor. Mange er urutinerte på denne type ferie, og tenker ikke på den maksimale vekta.
I fjor var det dessverre flere tilfeller hvor passasjerene etter vektkontroller måtte avbryte ferien.
– Jeg vet om flere tilfeller fra i fjor hvor passasjerer, bagasje og annen last måtte lastes av før bilen kunne kjøre videre, sier fagsjef Anita Hokholt Engh i Norsk Bobil og Caravan Club.
Grensen for hva du kan kjøre med et standard førerkort klasse B, er en maksimal totalvekt på 3500 kilo. Inkludert absolutt alt, også vekten av drivstoff og vanntanker.
Det er på denne maksvekten at mange bommer. Det vil få følger. For overstiger du denne grensen får du ikke kjøre videre før bilen igjen befinner seg innenfor vektgrensen, uansett om du må sette av personer, kvitte deg med annen last eller begge deler.
Viser det seg at overvekten var på over 500 kilo, får du i tillegg en bot. Grunngebyret er på 2000 kroner.
NAF minner også om at vekt også handler om trafikksikkerhet og kjørekomfort.
– En overlastet bobil får langt dårligere kjøreegenskaper. Du kan faktisk ikke ha med deg alt du vil på ferie, selv om du har bobil, minner senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF om.
Han anbefaler å få bilen veid ved en av vegvesenets vekter når man prøvekjører en bil. Å veie biler selv både ved salg og kjøp er også noe flere bobilhandlere har begynt med.
Dersom du er usikker på totalvekten på campingvogn og bil anbefaler Anita Hokholt Engh å bruke tilhengerkalkulatoren hos Statens vegvesen.
Annonse
Fryd og gammen
– Der vil du også kunne se om den vogna du har kan trekkes med den bilen du har. Det er ikke bare å henge på en vogn og tro at alt er fryd og gammen. Tillatt trykk på kula til tilhengeren må også sjekkes, sier Hokholt Engh.
Hun understreker at det å ha en bil som er godt egnet for den vogna man har er avgjørende for en god opplevelse langs veien.
– Ellers kan du få problemer med motor og bremser og alt som er.
Hokholt Engh har inntrykk av at veimyndighetene følger med mer nå enn tidligere.
– Det er bra fordi så mange er ferske. Dette handler jo også om trafikksikkerhet, minner hun i likhet med NAF om.
Sengeplass og sitteplass
Når det gjelder bobiler var en av fjorårets store diskusjoner at antallet sengeplasser – og ikke antall sitteplasser – har vært utgangspunktet for hvor mange personer bobilen kunne registreres for. En endring av dette ble foreslått i revidert nasjonalbudsjett i mai i år, men ingen endring har trådt i kraft.
– Alt er status quo. Først skal det lages en forskrift, og så skal den på høring. Ting tar tid.
– Vil dette få tilbakevirkende kraft på bobiler som allerede er på veien?
– Det vil jeg anta. Det er noe vi vil følge med på. Hvis ikke blir det en vanskelig situasjon for mange.
En annen foreslått regelendring er at bobiler ikke lenger skal måtte vises fram på trafikkstasjon for godkjenning, så lenge den har en europeisk typegodkjenning for bobil.
– Men regjeringen foreslår å innføre krav til høyde for at bobilen skal kunne registreres som bobil og betale lavere engangsavgift. Dette er ut fra en tanke om at flere på grunn av lavere avgift vil kunne kjøpe og bruke bobil som vanlig bil på grunn av lavere avgift, sier Anita Hokholt Engh.
Samferdselspolitisk talsperson i FrP, Bård Hoksrud, som har vært en pådriver for endringene som kommer og er glad for disse, betegner i en tidligere sak fra NTB kravet om måling av høyde som ganske håpløst.