I vinter åpnet Tesla en fjerdedel av sine ladestasjoner for alle. Da ble plutselig 305 lynlade-stolper tilgjengelige for alle på 15 ulike Supercharger-anlegg i sør-Norge.
Med tirsdagens utvidelse er nær to tredjedeler av det norske Tesla-nettet åpent for alle elbileiere.
Tilsammen er 812 ladepunkter på 58 Supercharger-anlegg i alle landets fylker som er åpne for alle.
Stadig er visse ladepraktiske småsaker forbeholdt Tesla-eierne:
Andre bilmerker vil ikke få anledning til såkalt plug-and-charge, altså løsningen hvor ladekabelen bare kan settes rett i kontakten med sømløs betaling via forhåndsregistrerte betalingskort. All registrering og betaling skjer i Tesla-appen. Forvarming av batterier til ankomst for optimalisert lading blir også fortsatt forbeholdt Tesla-eierne.
Vinterens prøveperiode har gitt en del erfaringer, ikke minst disse to:
Problemer kan oppstå fordi mange bilmerker ikke har ladeporten på venstre bak, som Teslaene, slik at eierne tvinges til å parkere på en måte som opptar mer enn én ladeplass. Det har skjedd i liten grad.
Samtidig har ikke responsen fra andre merker på tilgjengelige anlegg vært overveldende. Enn så lenge har det vært plass nok til alle.