HAR TROEN: Hyundai håper at introduksjonen av småbilen Inster vil være med på løfte salget av elbiler i Europa, slik at de unngår bøter.

Hyundai:

Vil doble elbilsalget i Europa

Nye og strengere utslippsregler i EU tvinger bilprodusentene til å selge en større andel elbiler, for å unngå svært høye bøter. Hyundai hadde en nedgang i fjor.

Publisert

Bilprodusentene kan få virkelig høye bøter hvis de ikke når de nye utslippskravene for det samlete volumet av solgte personbiler i 2025 i EU.

Som en tommelfingerregel er det sagt at 20 prosent av totalsalget bør være elektrisk, for at utslippssnittet skal komme seg under kravet.

For Hyundai betyr dette at de må snu en trend fra 2024. Da var elbilandelen deres i Europa på 11 prosent, ned fra 15 prosent året før.

Nedgang i Tyskland

– Vi vil gjøre vårt beste for å nå utslippsmålene. For at vi skal klare det, er økning av den samlede andelen elbiler hoveddelen av vår strategi, sier  Seung Jo Lee, Hyundais finansdirektør, til Automotive News.

Hyundai solgte 68.279 elbiler i Europa i fjor, og målet til Lee er å doble dette tallet.

Mye av tilbakegangen i 2024 skyldes det tyske bilmarkedet, Europas største, der kjøpsinsentiver rettet mot elbiler ble fjernet ved inngangen til 2024.

Nye modeller

Hyundai håper at introduksjonen av småbilen Inster vil få fart på salget igjen. Det er en bil som har en startpris på 23.900 euro i Tyskland, og tilsvarende i andre land. I Norge starter Inster på 231.000 kroner.

I tillegg kommer den store SUV-en Ioniq 9. Den har et annet design, men deler det tekniske med Kia EV9, som ble levert i 10.000 eksemplarer i Europa i fjor.

Den mest solgte elektriske Hyundai-modellen var Kona, med 36.526 enheter.

Hyundai hadde et forholdsvis godt år i Norge, med 5782 biler, alle elektriske, en vekst på 5,5 prosent sammenliknet med året før, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Det ga merket en sjuendeplass på merkestatistikken.