NESTE GENERASJON: Hyundai ser for seg at Initium kan være med på å vise at det er verdt å satse på hydrogen som drivstoff.

Alternativt drivstoff:

Hyundai nekter å gi opp hydrogen-drømmen

Hyundai har ikke gitt opp troen på hydrogen som en del av framtidens drivstoffløsning.

Publisert

Hyundai forventer at deres kommende generasjon hydrogenbiler skal gi et løft i salget av denne drivstofformen, både for personbiler og nyttekjøretøy.

For en måned siden gikk selskapet ut med informasjon rundt Hyundai Initium, en hydrogenbil som skal vise Hyundai «som en pioner innen hydrogenenergi og engasjement for å utvikle et hydrogensamfunn.»

Nå melder Automotive News at Hyundai tror på et salg på 50.000 enheter i året, som skal øke til 200.000 i 2030.

Må ha støtte

– Men vi kan ikke gjøre det helt alene, sier Chang Hwan Kim, Hyundais konserndirektør med ansvar for elektrifisering og energiløsninger.

Han mener den faktiske etterspørselen etter hydrogensystemene vil avhenge av en rekke faktorer utenfor Hyundais kontroll. Som utbyggingen av drivstoffinfrastruktur og om det kommer støtte fra det offentlige.

Hyundai har laget hydrogenbiler i over ti år, men salget har aldri tatt helt av.

Siden Tucson ix35, som ble lansert i 2013, har de kun solgt 42.519 hydrogen-drevne person- og nyttekjøretøy totalt. 

Flertallet av disse er av modellen Nexo, som ble introdusert i 2018 og står f0r snaut 40.000 av de leverte kjøretøyene.

Samtidig ser selskapet på hydrogen som en viktig del av veien mot karbonnøytralitet.

TO MODELLER: Hyndai har produsert to hydrogenmodeller, Nexo og ix35, ingen av dem har hatt nevneverdig sukess.

Flere skal prøve seg

Hyundai er ikke det eneste bilselskapet som tror hydrogen har en plass i det framtidige bilholdet.

  • Honda har et prøveprosjekt med en hydrogenversjon av CR-V som kun selges i California. Bilens drivlinje er utviklet i samarbeid med General Motors.
  • BMW har sagt at de skal lansere en hydrogenmodell i 2028, i samarbeid med Toyota.
  • Toyota mener de skal selge 200.000 hydrogenbiler i året i 2030, inkludert nyttekjøretøy.

P.S. Siden 2014 er det levert 263 nye hydrogenbiler i Norge, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Til sammenlikning er det levert 747.996 nye elbiler i samme periode.

Det er tre forskjellige hydrogenmodeller som er solgt i Norge siden 2013. Toyota Mirai er det flest av, med 147. Hyundai ix35 (67 eksemplarer) og Nex0 (49) er de to andre.

Flere saker om hydrogen: