LYSENDE: Ioniq 9 har Parametric Pixel-lamper med små kubeprojeksjonslamper i fronten.

Ioniq 9:

Store ting på gang fra Ioniq

Neste år kommer Hyundais elektriske serie Ioniq med sin største modell, Ioniq 9. Her er det plass til tre seterader i en bil som er over fem meter lang.

Publisert

Ioniq 9 kommer med den lengste akselavstanden av alle Hyundai-modellene som er på markedet, 313 centimeter. Dermed snakker vi om en skikkelig stor familiebil, som er over fem meter lang.

Det betyr blant annet at det er plass til tre seterader og et stort batteri. Batterikapasiteten er på 110,3 kWt, som skal gi en rekkevidde på inntil 620 kilometer. En luftmotstandskoeffisient på 0,26, med digitale sidespeil, er lavt til å være en så stor bil. 

Seks eller sju seter

Ladefarten skal gi en ladetid fra 10 til 80 prosent på 24 minutter.

Bilen er baser på  Hyundai Motor Groups Electric-Global Modular Platform (E-GMP), den samme som ligger til grunn for blant annet Kia EV9.

Innvendig er det flatt gulv som gir plass til seter for seks eller syv personer. Alle seterader kan legges helt ned.

PLASS: Innvendig er det tre seterader, hvor man kan velge mellom seks eller sju seter totalt.

En indre nyhet er konsollen «Universal Island 2.0», som kan flyttes 19 centimeter, slik at alle passasjerene skal ha tilgang til den. Konsollen har  5,6 liter lagringsplass i det øvre brettet, samt 12,6 liter lagringsplass i det nedre skyvebrettet.

Ioniq 9 kan leveres med  19-tommers hjul, 20-tommers hjul og 21-tommers hjul, og 16 forskjellige eksteriørfarger. 

Bakhjul- eller firehjulsdrift

Long Range-modellen med bakhjulsdrift har 215 hestekrefter, mens Long Range firehjulsdrift-alternativet i tillegg har en motor på 94 hestekrefter foran. Det tilbys også en Performance firehjulsdrift-modell, som har 215 hestekrefter foran og bak.

Performance-modellen akselererer fra 0 til 100 kilometer i timen på 5,2 sekunder, mens Long Range med firehjulstrekk bruker 6,7 sekunder, og varianten med bakhjulsdrift bruker 9,4 sekunder.

BÅT: Hyundai sier bakenden på bilen skal minne om en båthekk.

I pressemeldingen sies det at «Hyundai Motor har gjort betydelige fremskritt på Ioniq 9 for å adressere vanlige bekymringer blant elbilkunder, inkludert en forbedret EV-ruteplanlegger, bedre batteriytelse, en forbedret dreiemomentvisning, en omfattende energirapportfunksjon og andre smarte forbedringer.»

Neste år

Ioniq 9s klimaanlegg tilbyr en uavhengig funksjon bak i bilen, som skal være optimalisert for fritidsaktiviteter, som bilcamping. Systemet byr på et klimaanlegg for bakre passasjerer som skal redusere unødvendig strømforbruk ved å kontrollere de fremre og bakre klimasonene uavhengig.

Bilen kan trekke en henger på 2,5 tonn og i tilhengermodus oppdager kjøretøyet automatisk tilhengerens vekt og justerer forventet rekkevidde deretter. Denne funksjonen opprettholder også låst 50:50 dreiemomentfordelingsforhold for optimal ytelse.

Ioniq 9 kommer i salg i Sør-Korea og USA i første halvdel av 2025, med påfølgende utrulling i Europa. Priser kommer når markedslanseringen nærmer seg.

ALUMINIUM: IONIQ 9 er den første Hyundai-modellen som har aluminiumsskjermer. Noe som skal bidra til å holde vekta nede.