REAGERER: Både Calle Ellinger,. NAF og vegvesenet reagerer på Hyundais anbefalinger. Ellinger har fire barn, og dermed svært liten kapasitet til bagasje i sin Hyundai.

Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:

Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt

Hyundai Norge sier til kundene sine at det er greit å overstige maksimalvekten, og ha mer bagasje og tyngre passasjerer enn det bilen er godkjent for.

Publisert Sist oppdatert
MELDINGEN: Dette skrev Hyundai Norge.

NAF er sjokkert:

– Skremmende og respektløst av Hyundai Norge, sier NAF-jurist Vigdis Svennungsen.

– Useriøst, sier kontrolleder i Statens vegvesen.

Mange eiere av den populære elbilen Hyundai Ioniq 5 reagerer på at bilen har langt lavere kapasitet til passasjerer og bagasje enn de trodde ved kjøp. Flere av dem har kontaktet Hyundai, og tatt opp problemene som lav nyttelast-kapasitet fører til.

Blant dem er Mads Dammen. Men svaret han fikk fra bilimportøren overrasker både han og mange andre:

Hyundai Norge nærmest oppfordrer kundene sine til å bryte vektgrensene, fordi det skal mye til før man får bot. Det eneste man risikerer, er å måtte sette igjen bagasje eller passasjerer, påpeker Hyundai.

«Du har et botfritt slingringsmonn på 30 prosent eller under 500 kilo overlast hvor du får kjøre videre, forutsatt at overlasten tømmes før videre kjøring», skriver Hyundais kundeservice i sitt svar til Mads Dammen.

– Respektløst

Flere Hyundai-kunder reagerer på beskjeden fra Hyundai.

– Utrolig. Hyundai Norge mener altså at jeg skal sette igjen barna mine på kontrollplassen, sier Calle Ellinger, som Motor intervjuet første gang forrige uke.

NAF synes Hyundais tilbakemelding til kunden er sjokkerende.

– Jeg synes at dette er skremmende. Det er ikke noe grunnlag for slingringsmonn på vektgrenser, og en slik uttalelse viser en respektløs holdning til lover og regler som er fastsatt blant annet av hensyn til trafikksikkerheten, sier Vigdis Svennungsen, leder for NAF Advokat, når hun får se skjermbilde av Hyundais melding.

Hun legger til:

– Hvis Hyundai mener at bilen er produsert slik at den kan ta større vekt, burde det vært hensyntatt i godkjenningen.

KONTROLL: På denne kontrollen for to år siden ba Bjørn Uno Rogneby denne familien ta av bagasje før de fikk kjøre videre.

– Useriøst

Også Statens vegvesen reagerer.

– Det er useriøst å svare på denne måten, sier kontrolleder Bjørn Uno Rogneby, som har ansvar for vegvesenets utekontroller på Romerike.

Han minner om at man kan bli anmeldt dersom man ved gjentakende anledninger kjører med ulovlig overlast.

Bilister som blir stoppet med overlast, må sette av passasjerer eller bagasje før de får kjøre videre.

– Hva om det skjer en ulykke når man har overlast, spør Rogneby – som også lurer på hva importøren mener om anbefalingen fra kundeavdelingen.

Beklager

Bare én time etter at Motor spør Hyundai Norge om hvorfor de sier kundene kan bryte vektgrensene, får Hyundai-eier Mads Dammen en melding fra samme kundeservice om at informasjonen som ble gitt for en uke siden «ikke er riktig», og at Hyundai beklager.

Ytterligere tre timer senere beklager Hyundai Norge i en epost til Motor.

– Dette er ikke en uttalelse Hyundai Motor Norge kan stå inne for. Vi vil følge opp dette med vår kundeservice, skriver produktsjef Øyvind Knudsen i Hyundai Norge i en epost til Motor.

Han understreker at Hyundai Norge skal følge reglene fra veimyndighetene.

– Vår klare oppfordring til alle bilister er å følge loven. At denne typen uttalelser er gitt til kunder, tar vi på alvor.

Reglene

Kundeservice skriver i svaret sitt til kunden at det er varebiler som har det kundeservice nå omtaler som «slingringsmonn».

Med varebiler skal man altså kunne strekke grensene, hevdes det.

Men heller ikke det er riktig, ifølge vegvesenet:

– Nei, heller ikke for varebiler er det slingringsmonn ved overlast, utover at vi for alle biler runder ned til nærmeste 100 kilo, sier Rogneby.

Reglene er klare:

Overvekt inntil 500 kilo, eller over 30 prosent av lovlig nyttelast, medfører krav om nedlasting – at man må sette igjen passasjerer og/eller bagasje før man får kjøre videre.

Ved overlast over disse grensene ilegges man et gebyr på 3000 kroner.

– Sjekk reell vekt

Flere Hyundai-eiere vurderer å kreve heving av kjøpet, fordi de ikke kan bruke sin Hyundai Ioniq 5 på en normal måte.

Vigdis Svennungsen i NAF Advokat sier man kan reklamere dersom man har fått feil opplysninger.

– Calle Ellinger fikk skriftlig vite før kjøp at hans bil, lanseringsmodellen Project 45, har inntil 520 kilo kapasitet til passasjerer og bagasje. I ettertid mener han å ha dokumentert at han ikke har 520 kilo, men langt mindre. Hvor sterkt stiller han i en reklamasjonssak?

– Vi mener at forhandlere må opplyse om at montering av utstyr medfører at man ikke kan ha med bagasje eller passasjerer. I motsatt fall vil det kunne være grunnlag for reklamasjon, sier Svennungsen.

Hun anbefaler alle nybilkjøpere om å sjekke reell lastekapasitet før kjøp.