Oversikt over stasjoner med E5: appene Drivstoffappen og Refuel.
Og herer Drivkraft Norges side med spørsmål og svar.
Dette ble et problem for et stort antall veteranbileiere, de som skulle gi klenodiene sollys og rulletid etter en altfor lang pause i vinterdvale.
Men de var ikke alene. Det er nemlig også svært mange norske dagligbiler som trenger E5, eller 98 oktan. Merkene er ikke like, og det finnes unntak, prinsippet er likevel at du må være på vakt hvis bilen din er fra før 2011 (se faktaboks).
Tomt ... og tomt igjen
Morten Korsvold (70) er en av de mange som har vært nødt til å legge om bensinrutinene de siste årene. Han kjører en Volkswagen Polo fra 2002, og beskjeden fra Volkswagen er klar: Denne bilen må ha 98 oktan.
En tur vestover skulle bli mer trøblete enn han hadde sett for seg.
– Jeg bor i Hole kommune og dro til Bergen med en av sønnene mine. Jeg hadde trekvart tank, men skulle over Hardangervidda og ville fylle. Så jeg dro til Shell i Vik i nærheten. Der var det ikke bensin. Og Circle K har sluttet med 98 oktan for flere år siden.
Dermed la Korsvold i vei uten å toppe tanken først, siden han regnet med å finne bensin på veien. Det viste seg å bli vanskelig. Nesbyen? Ingenting. Ål? Likeså. Han kom til Geilo og fant en Esso-stasjon, men det var en ubetjent stasjon der kortautomaten ikke virket.
– Vi kjørte videre, og jeg tenkte «jaja, vi klarer oss til Voss». Mandagen etter skulle jeg ut og fylle igjen og kjørte til Esso i Hønefoss. Der var det også utsolgt. Heldigvis fant jeg bensin på en Shell-stasjon, sier Korsvold.
Annonse
Stor pågang
Historien hans er langt fra unik. Landsforbundet av Motorhistoriske Kjøretøyklubber (LMK), på mange måter talerør og lobbyist for Norges veteranbileiere, forteller om pågang fra medlemmer i sommer.
– Vi ser at det er trøbbel. Tomme pumper. Hver gang vi spør distributørene, sier de at dette er bare midlertidig, det har skjedd en feil – «vi har masse bensin, så ta det rolig.» Men nå ser vi at det blir mer og mer tomt, sier LMKs kommunikasjonssjef Jørgen Bogen.
– Det har vært en ganske solid strøm av medlemmer som har henvendt seg til oss, forteller han.
Bogen opplyser at LMK har fått tilbakemeldinger fra folk som har slitt med å finne 98 oktan på Vestlandet, Sørlandet og i Nord.
Østlandet har muligens vært enda hardere rammet, men der er det gjerne kortere avstand til neste stasjon.
Tilfeldig uflaks?
Betyr dette at det er slik det vil bli fremover? Det er et vanskelig spørsmål å svare på, makten ligger hos distributørene og vil først og fremst bli avgjort av deres markedsvurderinger.
Men det er definitivt mulig å finne noe positivt i situasjonen.
For det første kan sommerens tørke ha vært av tilfeldig art.
– Terminalen på Slagen gikk tom for 98 oktan i slutten av juli, forteller Lars Sigurd Østbye.
Han er administrerende direktør i Certas Energy Norway, som driver Esso-stasjonene.
– Dette medførte at vi gikk tom for produktet ved en andel av våre energistasjoner. 98 oktan er nå igjen tilgjengelig, og vi har fylt opp alle våre utsalgssteder så langt jeg har oversikt over. Årsaken til at terminalen på Slagen gikk tom, var en forsinket skipslast, kombinert med høy uttak av produkt fra terminalen. Vi har ingen grunn til å tro at dette vil skje igjen i nærmeste fremtid, sier han.
St1s informasjonssjef Lillian Aasheim sier omtrent det samme:
– Vi har hatt noen tomkjøringer på 98 oktan i det siste. For vår del handler det om etterslep i logistikk ut fra depot, som vi har jobbet for å ta igjen. De fleste som har gått tom for 98, har fått påfylling innen kort tid, oftest innen et døgn, sier hun.
For det andre, med Østbyes ord: Det er «høyt uttak». Flere kjøper, og omsetningen stiger.
LMKs Bogen har tall, ta en titt på denne tabellen:
98 oktans andel av bensinsalget
År
Andel i juni
Andel hele første halvår
2022
2,3 %
2,0 %
2023
7,2 %
3,4 %
2024
10,5 %
7,7 %
Kilde: LMK og Drivkraft Norge
Både Certas Energy og St1 bekrefter tendensen du ser ovenfor.
– Vi har den senere tid opplevd betydelig salgsvekst. Vår 98-oktan-bensin, Supreme+, utgjorde 5 prosent av vårt totale bensinsalg i 2022, mens hittil i år utgjør Supreme+ hele 16 prosent av det total bensinsalget i Esso-kjeden, sier Østbye.
Han forteller at nye salgssteder har kommet, og at flere kan være på vei.
– 98 oktan er fremdeles et marginalt produkt sammenlignet med 95 oktan, men vi har sett en økt etterspørsel i forbindelse med innføring av E10 i 95 oktan, spesielt på våren og sommeren, noe som nok har sammenheng med økt bruk av både fritidsbåter og veteranbiler, sier Aasheim.
Begge forsikrer at 98 oktan også i fremtiden vil være en naturlig del av deres tilbud til kundene.
LMK har medlemmer som har brukt 95 oktan, men nå opplever at motorer fusker mer og at slanger sprekker.
Bogen minner derfor om at dette er en snikende fare. Korrosjon oppstår (heldigvis) ikke i løpet av en natt, men man må være føre var.
– Vi prøver å oppfordre alle til å kjøre E5. Bruker du et produkt som ikke garantert er riktig, da er det jo din feil.
Han har også følgende råd:
– Sjekk opp ruta. Det skader ikke å ringe stasjoner før du reiser, det er heller ikke noe problem å ha med seg ei lita kanne. Men ikke ta med mye, husk at bensin er ferskvare, sier Bogen.