Foruroligende trend:
Hvor ble det av alle insektene?
Mange bilister har opplevd et nytt fenomen de senere årene. En sommerlig langtur medfører ikke lenger en bil innsmurt av insekter. Hva er det som skjer?
I «alle år» har en langtur med bil om sommeren resultert i at kjøretøyet er pepret med insekter i fronten og på frontvinduet. De senere årene har det vært påfallende mindre av dette.
– Ja, det er mange som har gjort samme observasjon, sier Jens Åström, forsker hos Norsk Institutt for naturforskning.
Han forteller at det til og med har fått et eget kallenavn, «the windshield phenomenon».
Åström sier det finnes få studier som har sammenlignet dagens tilstand med historiske data.
– Helt enkelt fordi insektmengdene sjeldent har blitt registrert på en robust måte langt tilbake i tid.
Mest lest på Motor.no:
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri
-
Selger mer ... likevel:
Hvorfor var det plutselig tomt for 98 oktan?
-
Quiz:
Kan du noe om disse bilene fra 1979 til 1984?
Samme tendens
Det er gjort en studie i Danmark som strekker seg fra 1997 til 2017 som viste stor nedgang i insektsmengde, helt opp mot 90 prosent, men Åström er litt usikker på om man kan stole helt på estimatet. Han mener at det uansett peker på en trend.
– At det savnes studier i vitenskapelige publikasjoner fra Norge betyr det ikke at det ikke har skjedd, bare at ikke noen har målt det nøye nok.
Dette underbygges av andre studier fra Tyskland og England, som også har også vist på store nedganger de siste tiårene.
Her i Norge startet vi opp en systematisk insektovervåking i 2020.
Den er kalt «Norsk Insektovervåking» og gjøres av Norsk institutt for naturforskning, sammen med NTNU Vitenskapsmuseet og NMBU, på oppdrag av Miljødirektoratet.
20.000 arter
– Det er for kort tid for å anslå en langsiktig trend, enn så lenge. Insektmengdene kan svinge opp eller ned på et par år, uavhengig en eventuell langsiktig trend. Så jeg tør ikke si bestemt at vi har en langsiktig trend her. Med det sagt, har vi sett en sterk nedgang i den totale insektmengden vi målt mellom 2020-2024.
Selvsagt kan det fremstå behagelig for bilistene å slippe å fjerne masse insekter fra bilen, de kan som kjent sitte svært godt, men det er også noe foruroligende med situasjonen.
– Insekter står for omtrent halvparten av alle kjente landlevende arter i Norge, cirka 20.000 arter av totalt 40.000, og danner svært viktige komponenter i økosystemet, sier Åström.
Utfører viktige funksjoner
Insektene utfører viktige funksjoner som for eksempel nedbryting av dødt materiale og pollinering. De er viktige fødekilder for andre dyr, som fugler og fisk . De er også selv viktige predatorer for andre insekter og kan dermed hjelpe å kontrollere utbrudd av skadedyr.
Les også: Benny viser: Hvordan vasker jeg bilen?
Det er sannsynligvis flere årsaker bak forandringene, der de fleste viktige faktorene nok kan samles under paraplyen «arealbruk».
Jordbruket har endret ganske kraftig i karakter de seneste 50 årene, men det råder ikke en konsensus om hvor stor påvirkning de enkelte faktorene har.
Konsekvenser
– Ja, man kan nok si at mye tyder på at vi har hatt en nedgang generelt, i hvert fall i Europa. Dette gjelder sannsynligvis også for Norge, selv om vi ikke har så lange tidsserier.
Åström mener det er vanskelig å si noe kortfattet om følgene av nedgangen.
– Hva følgene blir, er avhengig av hvilke insekter det blir færre av, og hvor mye de går ned. Men det ærlige svaret er at vi ikke har oversikt over hva konsekvensene blir hvis insektbestandene går kraftig ned, eller vi mister mange arter. Det blir en fattigere verden, i hvert fall, mener jeg.
Flere forbrukersaker på Motor.no:
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Formidlingssalg:
Bilselgeren ba kjøperen undertegne ny kontrakt
-
Iphone-problemer i Tesla:
– Det er som om høyttalerne er sprengt
-
Vegard tok et ekstra oljeskift:
Tok ekstra oljeskift, da satte forhandleren foten ned
-
Forbrukertilsynet:
P-gebyrer kan være ulovlige
-
Piggdekk-forbud:
700 har fått piggdekk-gebyr
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Peugeot:
Krever penger for appen fra bilene er nye
-
Bruktbilkjøp:
Batteriet røk etter tre måneder på eldre Tesla
-
Finansieringskampanjer:
Denne bilen får du med 0 i rente
-
Fakturagebyrer:
Derfor behøver du neppe å betale påslag på regninger
-
Bilkjøp:
«Sveriges NAF» fraråder Tesla
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Se karakterene:
Anerkjente viskerblad-merker får kritikk
-
eCall:
Viktig sikkerhetsutstyr blir dødt når 2G-nettet slukkes