PARKERT: Elbilen til Øyvind Gjerde Kamsvåg fikk en lang høst på parkeringsplassen til Mekonomen i Ålesund.

Makteløse bileiere:

Hva gjør du hvis bilmerket går konk?

Øyvind Gjerde Kamsvåg trodde han kjøpte bilen som hadde alt. Noen måneder senere gikk bilfabrikanten Fisker konkurs.

Publisert Sist oppdatert

Sunnmøringen er en av vel 400 nordmenn som kjøpte den elektriske SUV-en Fisker Ocean, produsert av et nytt amerikansk elbil-selskap som fikk et svært kort liv på den internasjonale bilhimmelen. 

Elbilmerket fikk strålende mottakelse og hadde flere modeller på beddingen, da problemene begynte å tårne seg opp.

  • Produksjonsforsinkelser.

  • Teknologiske problemer.

  • Økonomisk skvis.

I begynnelsen av juli måtte Fisker heise det hvite flagget – og selskapet gikk konkurs. Tilbake satt maktesløse kunder med en bil som plutselig var blitt en veldig dårlig forretning.

Reportasjen sto også i magasinet Motor 4/2024

– Når begynte du å få problemer?

– Jeg har ikke hatt annet enn problemer! Det var ingen ende på feil som oppstod. I juni fikk jeg til slutt ikke satt bilen i gir. Så jeg avtalte med Mekonomen, som var servicepartner for Fisker, å få sette bilen på deres anlegg i Ålesund. Der har den stått siden, forteller Øyvind Gjerde Kamsvåg fra Ulsteinvik.

Om bilen noen gang kommer på veien igjen?

Ingen vet.

Hvem kjøpte du av?

Fisker-kollapsen er den første blant de nye elbilselskapene som har solgt biler i Norge. Hva bør du som bileier gjøre hvis merket ditt går dukken?

– Ved konkurser anbefaler vi først å legge inn et krav i boet, et pengekrav som i dette tilfellet må beregnes ut fra nybilverdien av bilen. Det avgjørende spørsmålet i konkurssaker er: Hvem har du kjøpt av? Har du kjøpt av den som går konkurs, som i Fiskers tilfelle, da har du et problem. Hvis importøren går konkurs, men du har kjøpt brukt eller via en forhandler som fortsatt eksisterer, kan du forholde deg til selgeren, sier Vigdis Svennungsen i NAF Advokat.

– Hvis en fabrikant går konk eller velger å stanse salget i Norge, så vil merkets importør- eller forhandlerledd fortsatt sitte med garantiansvar?

– Ja, importøren vil fortsatt ha et ansvar. Fisker var helt frittstående og selvstendig, hvor både fabrikken og importørleddet forsvant. Men hvis en etablert importør har et merke fra en fabrikk som går konkurs, da har importøren fortsatt et ansvar. Hvis man for eksempel ikke får tatt service på bilen fordi fabrikken har gått konkurs, og det ikke er noen andre som har deler eller programvare for å kunne gjøre dette, så er det en reklamasjonsgrunn som importøren må svare for, sier Jens Christian Riege i NAF Advokat.

Har du lest disse sakene fra Motor?

Alt-i-ett

I Fiskers tilfelle er det ingen å stille til ansvar.

– Deres alt-i-ett-løsning er en utfordring som går igjen blant de nye merkene. Det er én aktør som både importerer og selger, og hvis den aktøren blir borte, har du ingen å forholde deg til. Det er kjernen i problemet for Fisker, sier Jens Christian Riege i NAF Advokat.

En eiergruppe har prøvd å samle krefter og hjelpe de som har fått problemer med bilene, men det er begrenset hva de kan utrette. 

Fisker-bilene ble produsert ved Magna Steyr-fabrikken i Østerrike som lager biler for mange ulike fabrikanter, men også de er blant kreditorene i Fisker-boet. Og uten deler på lager.

Denne problemstillingen kan mange gjøre lurt å ta med i vurderingene før et bilkjøp. Fisker er den første konkursen blant de nye merkene som har kommet på den store bølgen av elbil-lanseringer, men kanskje ikke den siste. 

Både nye oppstartsselskaper og veletablerte fabrikanter testes i et ruskevær uten like i den internasjonale bilindustrien.

– Det er kanskje verdt å trekke en parallell til Storbritannia på midten av 1800-tallet? I 1860 var det et 50-talls jernbaneselskaper, for toget var det nye store. 20 år senere var det ett. Slik blir det selvfølgelig ikke i bilindustrien, men dette kan bli et tilbakevendende tema, sier Jens Christian Riege i NAF Advokat.

Komplisert

Øyvind Gjerde Kamsvågs sak er ytterligere komplisert fordi forsikringsselskapet bestrider at feilene med bilen er dekket av avtalen. Feilene på Fisker-modellen handler om en uskjønn forening av problemer med både program- og maskinvare. 

Men siden Fisker er et nytt merke uten deleleveranser eller videre teknologiutvikling, er det høyst tvilsomt om Kamsvåg vil finne noen som kan eller vil ta på seg å utbedre bilen.

Servicepartner Mekonomen har ikke noe ansvar, de skulle bare utføre oppdrag. Nå finnes ikke reservedeler tilgjengelig. 

Hvis et av de mer etablerte merkene går konkurs, blir en tilsvarende situasjon enklere:

– Da er sjansen stor for at noen aktører vil ta over for eksempel deleproduksjon eller serviceoppdrag, slik at det vil være lettere å få reparert bilen. Situasjonen med Fisker er ikke bare at kundene har kjøpt en bil hvor selgeren har gått konk, men det er også så grusomt mye feil på bilen, feil som ingen nå står klar til å reparere, sier Vigdis Svennungsen.