– Generelt er det veldig god tilstand på de tunge kjøretøyene som er ute på veiene våre. Vi ser likevel at det er for mange som har feil eller mangler som må utbedres eller rettes på, leder Kjetil Wigdel for utekontroll i Statens vegvesen.
I fjor ble det gjennomført totalt 84.351 tungbilkontroller i Norge, rundt 5000 flere enn i 2021. Statens vegvesen avdekket feil og mangler i 47.623 av kontrollene. Omtrent 23.500 av de som ble kontrollert, fikk ikke kjøre videre før de hadde rettet opp feil og mangler. Over 13.000 av disse hadde overlast eller manglende lastsikring.
– Det er gjerne tilhengere vi finner mest feil på. Både når det gjelder dekk, bremser og naturligvis lastsikring og overlast. Mange av tilhengerne er betydelig eldre enn bilen, og mange leies ut og blir fraktet av ulike firmaer, sier Wigdel.
Vegvesenet skrev ut mer enn 11.000 overtredelsesgebyrer for ulike forhold, blant dem 3700 for overlast. Rundt 1900 førere og transportbedrifter ble anmeldt – over halvparten av dem som følge av grove brudd på kjøre- og hviletidsreglene.