Studie:
«Hver tredje bil er kinesisk i 2030»
Innen 2030 vil kinesiske bilmerker ha erobret en tredel av verdensmarkedet med 9 millioner solgte biler utenfor Kina hvert år, viser en studie.
I Europa kommer kinesernes inntog til å gå på bekostning av europeiske, japanske og koreanske merker, skriver bransjeeksperter i studien, som ble lagt fram av konsulentselskapet Alix Partners tirsdag.
Kostnadene for å produsere enn elbil i Kina er en tredel lavere enn i Europa. Utviklingsperioden er også kortere enn hos konkurrentene andre steder i verden.
Ifølge studien bruker de kinesiske produsentene «aggressiv prising» for å kapre nye markedsandeler.
Har du lest disse sakene fra Motor?
– Ny EU-toll på kinesiske biler kan muligens bremse importen på kort sikt og støtte opp under utsalgsprisene, men vil også akselerere den lokale produksjonen av kinesiske biler og deler i Europa, sier ekspert Fabian Piontek.
Tyske produsenter er blant dem som merker konkurransen fra Kina.
Dette rammer særlig biler i det øvre prissjiktet, som i stadig større grad taper på det kinesiske markedet, ifølge rapporten.
Alix Partners anslår at svært lite av økningen i markedsandeler vil komme i Japan, Sør-Korea og Nord-Amerika. For sistnevnte områdes del – stort sett bare Mexico. Årsaken er tariffer og annerledes sikkerhetskrav i USA.
Selskapet anslår samtidig at elbilenes andel av nybilsalget i Europa vil øke fra 20 prosent i år til 45 prosent i 2030.
(©NTB)
Kinesiske bilers markedsandel, dagens tall og estimat for 2030
Område | 2024 | 2030 (anslag) |
Hele verden | 21 % | 33 % |
Utenfor Kina | 3 % | 13 % |
Kina | 59 % | 72 % |
Sør- og Sørøst-Asia | 3 % | 31 % |
Japan og Sør-Korea | 0 % | 1 % |
Russland | 33 % | 69 % |
Afrika og Midtøsten | 8 % | 39 % |
Europa | 6 % | 12 % |
Nord-Amerika | 1 % | 3 % |
Sentral- og Sør-Amerika | 7 % | 28 % |
Kilde: Alix Partners
Mest lest på Motor.no:
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri
-
Selger mer ... likevel:
Hvorfor var det plutselig tomt for 98 oktan?
-
Quiz:
Kan du noe om disse bilene fra 1979 til 1984?
Nytt og nyttig langs veien:
-
Den store bensinstasjontesten:
Bolleland selger over 2 millioner boller i året
-
Boller ● burgere ● kaffe ● renslighet
Motor tester bensinstasjoner: Her er vinneren!
-
Se video!
Best Lom: Er de faktisk best på ordentlig?
-
Se video!
YX: «Eneste med terningkast 1»
-
Se video!
Circle K: «Her kan du trygt stoppe innom!»
-
Den store bensinstasjonstesten:
Kaffetørst på biltur? Det lønner seg fort å velge kaffeavtale
-
Den store bensinstasjonstesten:
Burgersulten på biltur? Da bør du velge riktig bensinstasjon
-
Den store bensinstasjonstesten:
Én pølse er helt suveren – «ville kjørt hit bare for den»
-
Den store bensinstasjonstesten:
Er det bare Bolleland som bolle kan?
-
Ti på to eller kvart på tre?
Slik kan det være livsfarlig å sitte når du kjører bil
-
Falsk eller godkjent?
Er refleksvesten i bilen din godkjent?
-
Som et prosjektil:
Derfor bør du feste mobiler og nettbrett godt i bilen
-
Stor pristest:
Her får du den rimeligste bilvasken
-
Pristest av spylervæske:
Her sparer du 50 kroner på vindusspylervæske