MOT STØRRE MARKEDSANDELER: Bildet er fra Haval-fabrikken i Baoding i Kina. Haval eies av Great Wall Motors.

Studie:

«Hver tredje bil er kinesisk i 2030»

Innen 2030 vil kinesiske bilmerker ha erobret en tredel av verdensmarkedet med 9 millioner solgte biler utenfor Kina hvert år, viser en studie.

Publisert Sist oppdatert

I Europa kommer kinesernes inntog til å gå på bekostning av europeiske, japanske og koreanske merker, skriver bransje­eksperter i studien, som ble lagt fram av konsulentselskapet Alix Partners tirsdag.

Kostnadene for å produsere enn elbil i Kina er en tredel lavere enn i Europa. Utviklingsperioden er også kortere enn hos konkurrentene andre steder i verden.

Ifølge studien bruker de kinesiske produsentene «aggressiv prising» for å kapre nye markedsandeler.

– Ny EU-toll på kinesiske biler kan muligens bremse importen på kort sikt og støtte opp under utsalgsprisene, men vil også akselerere den lokale produksjonen av kinesiske biler og deler i Europa, sier ekspert Fabian Piontek.

Tyske produsenter er blant dem som merker konkurransen fra Kina. 

Dette rammer særlig biler i det øvre prissjiktet, som i stadig større grad taper på det kinesiske markedet, ifølge rapporten.

Alix Partners anslår at svært lite av økningen i markedsandeler vil komme i Japan, Sør-Korea og Nord-Amerika. For sistnevnte områdes del – stort sett bare Mexico. Årsaken er tariffer og annerledes sikkerhetskrav i USA.

Selskapet anslår samtidig at elbilenes andel av nybilsalget i Europa vil øke fra 20 prosent i år til 45 prosent i 2030.

(©NTB)

Kinesiske bilers markedsandel, dagens tall og estimat for 2030

Område 2024 2030 (anslag)
Hele verden21 %33 %
Utenfor Kina3 %13 %
Kina59 %72 %
Sør- og Sørøst-Asia3 %31 %
Japan og Sør-Korea0 %1 %
Russland33 %69 %
Afrika og Midtøsten8 %39 %
Europa6 %12 %
Nord-Amerika1 %3 %
Sentral- og Sør-Amerika7 %28 %

Kilde: Alix Partners