Kartleggingen er gjort i forbindelse med at myndighetene nylig fastslo at det trenges mellom 6000 og 10.000 flere hurtigladere til lette kjøretøy innen 2030 – i tillegg til de 4000 som allerede er satt opp. I tillegg trengs det 1500–2500 hurtigladere for tyngre kjøretøy, noe som per i dag ikke er etablert.
– Det er en seier for Elbilforeningen at statens egne eksperter nå peker på at det trengs en storstilt ladeutbygging med 5000 nye hurtigladere allerede i 2025, sier kommunikasjonssjef Unni Berge i Norsk elbilforening til Nationen.
Foreningens oversikt viser at det er distriktskommuner i hele landet som mangler hurtigladere.
Ifølge Berge er det dårlig dekning og langt mellom ladestasjonene blant annet i Trøndelag, ved svenskegrensa i Innlandet, Kystriksveien i Nordland, i Lofoten langs E10 og Finnmark.
Også der det er etablerte ladestasjoner, kan det bli trengsel om laderne, særlig på store utfartsdager. Ifølge «Elbilisten 2021» sier 47 prosent – nesten halvparten av de spurte – at de alltid, ofte eller av og til opplever kø for å få ladet.
Da Elbilforeningen spurte elbilistene etter sommerferien 2021 om hvor de hadde stått i kø, var Dombås og Lom oftest nevnt, sier Berge.