NAF-råd:

Husk dette hvis du skal selge bil til utlandet

Stadig flere NAF-medlemmer opplever at de får tilbud fra oppkjøpere som vil kjøpe bilen de har lagt ut for salg og selge den videre til utlandet. Det er ikke noe galt i det – men du må være oppmerksom på fellene.

Publisert

Grunnen til at salget av bruktbiler fra Norge til utlandet har økt kraftig de siste månedene, er den svake norske valutaen og muligheten for refusjon av deler av engangsavgiften. Elbiler har ikke hatt engangsavgift, så dette gjelder altså biler som går på fossilt drivstoff som bensin og diesel. 

Saken ble først publisert i magasinet Motor, 3/2023

– Hybridbiler har ikke hatt så store avgifter, så disse er heller ikke så attraktive, påpeker teknisk rådgiver Benny Christensen i NAF. 

– Kan du beskrive nærmere hva det er det som gjør at dette oppsvinget har kommet for fossilbiler nå? 

– Den økte etter­spørselen vi ser nå er for de litt dyrere bilene som er attraktive i et uten­landsk marked, og skyldes nok først og fremst tre ting. For det første har våre biler ofte lav kilometerstand i forhold til ditto europeiske. For det andre er «våre biler» som regel godt utstyrte med ekstrautstyr som er uvanlig i mange markeder. Dessuten er de generelt velholdte. Biler er jo dyrt i Norge så vi tar godt vare på dem. Det aller viktigste er nok likevel det du nevner med den gunstige valutaen, i tillegg til refusjon av engangsavgiften, sier Christensen.

Flere henvendelser

Vigdis Svennungen, leder for NAF Advokat, forteller om et økende antall henvendelser fra medlemmer om et eventuelt salg til utlandet. 

– Hva lurer de på? 

Vigdis Svennungsen

– Vi har i mange år fortalt våre medlemmer at de skal være skeptiske til salg av bilen sin til utlandet. Årsaken har vært at biler tidligere har vært mye dyrere i Norge enn de fleste andre land i Europa på grunn av de høye avgiftene. Det har vært mange forsøk på svindel med dette, men det har endret seg nå som man kan få avgifter refundert og kronekursen er gunstig for utenlandske kjøpere. Det har derfor kommet inn flere seriøse aktører, men vi får mange praktiske spørsmål knyttet til dette. 

– Er mange redd for å bli lurt? 

– Ja, mange er fortsatt skeptiske, og det synes vi er fint. Det er lett å trå feil, slik at det er viktig å gjøre litt undersøkelser i forkant med tanke på firmaet eller personen som ønsker å kjøpe bilen din.

Oppgjør 

Det avgjørende for deg som skal selge, er ordentlige avtaler – og ikke minst at oppgjøret er på plass når du leverer fra deg bilen. 

Refusjon

  • Regelen om refusjon av deler av engangsavgiften kom i juni i 2014 og er basert på motorens kraft og bilens vekt. Enkelt sagt er refusjonen basert på disse to faktorene, og ikke på antall kilometer bilen har kjørt. Jo større kraft og vekt, jo større refusjon. 
  • Anslag fra Bilnytt.no viser at refusjons­summen fra myndighetene i år vil ende opp nær 1,5 milliarder kroner, for hele fjoråret var tallet 389 millioner kroner.

– Vår anbefaling er å passe på at kjøpe­summen står på konto før du leverer fra deg bilen. Det gjelder som hovedregel ved alle private salg. Oppgjøret må skje senest ved overlevering av bilen til transportør eller kjøper. Du kan ikke stole på å få oppgjør etter at bilen er sendt fra deg. Vi har også sett noen eksempler på lureri med fiktive kvitteringer for betalt kjøpesum, sier Christensen og Svennungsen. 

Når det gjelder bilens tilstand ved avlevering til kjøper, slår Benny Christensen et slag for en tilstandsrapport fra NAF.

– Da unngår du strid om dette senere, sier han. 

Benny Christensen

– Vi får også rapporter om en del situasjoner der kjøper ikke ønsker å omregistrere bilen. Da er det svært viktig at du selv tar av skiltene og leverer dem til veivesenet på nærmeste stasjon, påpeker Vigdis Svennungsen. 

Sjekkpunkter

Andre sjekkpunkter er forsikring og AutoPass. Du må selv passe på at bompengebrikken er sagt opp, den følger automatisk bilen og ikke deg som person. 

– Dette er tips for å sikre seg som selger, men uansett, hvordan kan man sjekke om man har en seriøs oppkjøper? 

Benny Christensen viser til at mye kan oppspores digitalt. 

– Du bør lese deg opp så mye du kan om historikken til vedkommende bedrift eller person. Google gjør det enkelt, og sjekk av ulike firma- og regnskapsportaler kan også være gode kilder her. Det handler også om se Facebook på vedkommende sin side. Er tilbakemeldingene gode?

Detaljert kunnskap

Når du leser dette – kanskje du blir satt på tanken om at dette er enkle penger å tjene for deg som privatperson? NAF anbefaler ikke det, med mindre du har detaljert kunnskap. 

Benny Christensen sier skjæringspunktet for deg som selger er differansen mellom hva du kjøpte bilen for og hva du får igjen. 

Andre regler

  • Når en bil selges til utlandet, er dette krevende for deg som privatperson hvis du er uten erfaring. Bilen skal blant annet transporteres, du skal få tilbakeført en del av engangsavgiften, og bilen skal fortolles i det landet den selges til. 
  • Du finner mer informasjon på tollvesenets og skatteetatens hjemmesider.

– Når det gjelder utlandet, vil det svaret avhenge blant annet av detaljert kunnskap om hva som etter­spørres, og om hvordan disse trendene svinger. Og det kan dukke opp flere utfordringer underveis, bokstavelig alt. 

Kinkig situasjon

Vigdis Svennungsen forteller om en nylig historie hvor et medlem tok kontakt fordi bil han hadde solgt, brøt sammen på motorveien i Tyskland. Kontrakten var inngått i Tyskland og bilen skulle overleveres der. Da er det tysk kjøps­lovgivning som gjelder, og spørsmålet om reklamasjon og heving av kjøp skal skje etter tysk lovgivning. 

– Hva da? 

– Da sitter du i en kinkig situasjon som kan bli kostbar, sier Vigdis Svennungsen. 

– Et poeng for mange kan være at hvis du selger du til en seriøs oppkjøper, så er du ferdig med salget? 

– Ja. Og fra en bilselgers ståsted er det ikke noe i veien for å selge utenlands hvis du har en skikkelig kjøper.