Stadig flere NAF-medlemmer opplever at de får
tilbud fra oppkjøpere som vil kjøpe bilen de
har lagt ut for salg og selge den videre til
utlandet. Det er ikke noe galt i det – men
du må være oppmerksom på fellene.
Grunnen til at salget av bruktbiler fra
Norge til utlandet har økt kraftig de
siste månedene, er den svake norske
valutaen og muligheten for refusjon av
deler av engangsavgiften. Elbiler har
ikke hatt engangsavgift, så dette gjelder altså biler
som går på fossilt drivstoff som bensin og diesel.
Saken ble først publisert i magasinet Motor, 3/2023
– Hybridbiler har ikke hatt så store avgifter, så
disse er heller ikke så attraktive, påpeker teknisk
rådgiver Benny Christensen i NAF.
– Kan du beskrive nærmere hva det er det som gjør at
dette oppsvinget har kommet for fossilbiler nå?
– Den økte etterspørselen vi ser nå er for de litt
dyrere bilene som er attraktive i et utenlandsk marked, og skyldes nok først og fremst tre ting. For det
første har våre biler ofte lav kilometerstand i forhold
til ditto europeiske. For det andre er «våre biler» som
regel godt utstyrte med ekstrautstyr som er uvanlig i
mange markeder. Dessuten er de generelt velholdte.
Biler er jo dyrt i Norge så vi tar godt vare på dem. Det aller viktigste er nok likevel det du nevner med den
gunstige valutaen, i tillegg til refusjon av engangsavgiften, sier Christensen.
Vigdis Svennungen, leder for NAF Advokat, forteller
om et økende antall henvendelser fra medlemmer
om et eventuelt salg til utlandet.
– Hva lurer de på?
– Vi har i mange år fortalt våre medlemmer at de
skal være skeptiske til salg av bilen sin til utlandet.
Årsaken har vært at biler tidligere har vært mye
dyrere i Norge enn de fleste andre land i Europa på
grunn av de høye avgiftene. Det har vært mange forsøk på svindel med dette, men det har endret seg nå
som man kan få avgifter refundert og kronekursen
er gunstig for utenlandske kjøpere. Det har derfor
kommet inn flere seriøse aktører, men vi får mange
praktiske spørsmål knyttet til dette.
– Er mange redd for å bli lurt?
– Ja, mange er fortsatt skeptiske,
og det synes vi er fint. Det er lett
å trå feil, slik at det er viktig
å gjøre litt undersøkelser i
forkant med tanke på firmaet eller personen som
ønsker å kjøpe bilen din.
Annonse
Oppgjør
Det avgjørende for deg
som skal selge, er ordentlige
avtaler – og ikke
minst at oppgjøret er
på plass når du leverer fra
deg bilen.
Refusjon
Regelen om refusjon av deler av engangsavgiften
kom i juni i 2014 og er basert på motorens kraft og
bilens vekt. Enkelt sagt er refusjonen basert på disse to
faktorene, og ikke på antall kilometer bilen har kjørt. Jo
større kraft og vekt, jo større refusjon.
Anslag fra Bilnytt.no viser at refusjonssummen fra
myndighetene i år vil ende opp nær 1,5 milliarder kroner,
for hele fjoråret var tallet 389 millioner kroner.
– Vår anbefaling er å passe på at kjøpesummen står
på konto før du leverer fra deg bilen. Det gjelder som
hovedregel ved alle private salg. Oppgjøret må skje
senest ved overlevering av bilen til transportør eller
kjøper. Du kan ikke stole på å få oppgjør etter at bilen
er sendt fra deg. Vi har også sett noen eksempler på
lureri med fiktive kvitteringer for betalt kjøpesum,
sier Christensen og Svennungsen.
Når det gjelder bilens tilstand ved avlevering til
kjøper, slår Benny Christensen et slag for en tilstandsrapport fra NAF.
– Da unngår du strid om dette senere, sier han.
– Vi får også rapporter om en del situasjoner der
kjøper ikke ønsker å omregistrere bilen. Da er det
svært viktig at du selv tar av skiltene og leverer dem
til veivesenet på nærmeste stasjon, påpeker Vigdis
Svennungsen.
Sjekkpunkter
Andre sjekkpunkter er forsikring og AutoPass. Du
må selv passe på at bompengebrikken er sagt opp,
den følger automatisk bilen og ikke deg som person.
– Dette er tips for å sikre seg som selger, men uansett,
hvordan kan man sjekke om man har en seriøs oppkjøper?
Benny Christensen viser til at mye kan oppspores
digitalt.
– Du bør lese deg opp så mye
du kan om historikken til
vedkommende bedrift
eller person. Google gjør
det enkelt, og sjekk av
ulike firma- og regnskapsportaler kan også
være gode kilder her.
Det handler også om se Facebook på vedkommende
sin side. Er tilbakemeldingene gode?
Annonse
Detaljert kunnskap
Når du leser dette – kanskje du blir satt på tanken om
at dette er enkle penger å tjene for deg som privatperson? NAF anbefaler ikke det, med mindre du har
detaljert kunnskap.
Benny Christensen sier skjæringspunktet for deg
som selger er differansen mellom hva du kjøpte bilen for og hva du får igjen.
Andre regler
Når en bil selges til utlandet, er dette krevende for deg
som privatperson hvis du er uten erfaring. Bilen skal
blant annet transporteres, du skal få tilbakeført en del
av engangsavgiften, og bilen skal fortolles i det landet
den selges til.
Du finner mer informasjon på tollvesenets og skatteetatens hjemmesider.
– Når det gjelder utlandet, vil det svaret avhenge
blant annet av detaljert kunnskap om hva som etterspørres, og om hvordan disse trendene svinger.
Og det kan dukke opp flere utfordringer underveis,
bokstavelig alt.
Kinkig situasjon
Vigdis Svennungsen forteller om en nylig historie
hvor et medlem tok kontakt fordi bil han hadde solgt, brøt sammen på motorveien i Tyskland. Kontrakten
var inngått i Tyskland og bilen skulle overleveres
der. Da er det tysk kjøpslovgivning som gjelder, og
spørsmålet om reklamasjon og heving av kjøp skal
skje etter tysk lovgivning.
– Hva da?
– Da sitter du i en kinkig situasjon som kan bli
kostbar, sier Vigdis Svennungsen.
– Et poeng for mange kan være at hvis du selger du til
en seriøs oppkjøper, så er du ferdig med salget?
– Ja. Og fra en bilselgers ståsted er det ikke noe i
veien for å selge utenlands hvis du har en skikkelig
kjøper.