ANLEGGET: Faststoffbatteriene skal lages i en nybygd fabrikk, målet er storskalaproduksjon om et par år.

Elektrisk framtid:

Honda skal lage faststoff-batterier

Honda har vært forholdsvis trege med å bevege seg i retning det elektriske skiftet, men nå melder de seg på i kappløpet om få til produksjon av faststoffbatterier.

Publisert Sist oppdatert

Honda har bygget en prøveproduksjonslinje for faststoffbatterier, med tanke på masseproduksjon, i Sakura City, i Japan, melder selskapet i en pressemelding.

Fordelen med faststoffbatterier er at de har høyere energitetthet enn vanlige litiumbatterier.

«Game changer»

– Faststoffbatterier er en innovativ teknologi som vil være en «game changer» i denne elbil-æraen. Ved å erstatte motorene som hittil har vært grunnlaget for bilens utvikling, vil batterier bli nøkkelfaktoren for elektrifisering. Vi tror at utviklingen av batterier vil være en drivkraft i Hondas transformasjon, sier  Keiji Otsu, direktør i Honda.

Målet med prøveprosjektet er å finne fram til de grunnleggende spesifikasjonene for battericellene. Som så skal brukes i elbiler som skal introduseres på markedet i andre halvdel av 2020-årene.

Prøveproduksjonen skal ha de samme kravene som settes til masseproduksjon. Anlegget har et gulvareal på omtrent 27.400 kvadratmeter og har fasiliteter og utstyr som muliggjør verifisering av produksjonsprosessen. 

Stordriftsfordeler

Dette inkluderer blant annet veiing og blanding av elektrodematerialer, belegg og rullpressing av elektrodekomponenter, dannelse av celler og montering av modulen.

Bygget ble ferdig i våres og det tekniske utstyret er straks ferdig montert. Honda sier testproduksjonen skal starte i januar.

Planen er å bruke batteriene til et bredt spekter av Hondas mobilitetsprodukter, inkludert biler, motorsykler og fly. Gjennom dette håper Honda å ytterligere redusere batterikostnadene gjennom egne stordriftsfordeler.

En rekke andre bilprodusenter er også i gang med utviklingen av faststoff batterier:

  • I 2026 skal Stellantis starte testing av faststoffbatterier i sine kjøretøy. Selskapet skal bruke batterier fra den amerikanske produsenten Factorial
  • Nissan har sagt at deres første elbil med faststoffbatteri vil komme i 2028, med batterier som er rundt halvparten så store, og mye lettere, enn dagens litium-ion-batterier med tilsvarende kapasitet.
  • Toyota sikter på å kommersialisere faststoffbatterier i 2027 eller 2028.
  • Den kinesiske produsenten Chery har uttalt at deres faststoffbatterier vil være klare for produksjon i 2026.
  • Volkswagen-gruppen sa tidligere i år at deres batteriproduksjons­avdeling har inngått en avtale om å masseprodusere faststoffbatterier fra det amerikanske selskapet QuantumScape.