KAN IKKE TRYLLE: Honda e var en sjarmbombe, ingen salgsbombe.
FOTO: Jon Terje Hellgren Hansen
Ting tar tid for Honda:
– Insentiver ikke nok til at folk kjøper elbiler
Overgangen til elbiler kan ikke trylles frem med insentiver. – Vi kan ikke tvinge folk til å skifte mening, sier Kazuhiro Takizawa, sjef for Honda i USA.
Merket har vært tregt på elbil-labben, men annonserte i vinter at de har noen attraktive modeller på gang. Ikke desto mindre mener Takizawa at dette skiftet vil ta tid.
– Du kan ikke tvinge kundene til å skifte mening. I noen grad kan du bruke insentiver, men du kan ikke tvinge folk som lever i for eksempel Midt-Vesten, i områder uten ladestasjoner, sa han under The Drive, bilutstillingen i Monterrey forleden.
Uttalelsene kom omtrent samtidig som Ford varslet at de vil reversere deler av sin elbilsatsing, mens Lucid-direktøren Peter Rawlinson beskrev den seneste utviklingen i elbilmarkedet som en midlertidig hendelse og sa en retrett til prioritering av hybrider er en blindgate for bilindustrien.
Honda er i gang med et omstillingsprosjekt ved tre av sine fabrikker i USA og skal bruke nær 40 milliarder kroner på en batterifabrikk.
Under en tilstelning i Las Vegas tidligere i år varslet Honda ambisjoner om å lansere 30 elbilmodeller frem mot 2030.