RAKK LANGT: HiPhi Z på vei oppover E6 under vinterens rekkeviddetest. Den presterte svært godt under vanskelige forhold.

HiPhi:

Hva skjedde med bilen som kom, vant og forsvant?

HiPhi Z hadde en spektakulær start i det norske bilmarkedet. Men så ble det brått stille med produksjonsstans og butikker uten betjening. Er HiPhi borte for godt? Motor har lett etter svar, og funnet det.

Publisert

I Motor og NAFs rekkeviddetest i vinter var det en bil knapt noen hadde hørt om på forhånd som gjorde det best. 

Den spektakulært utseende HiPhi Z ga seg ikke i snøstormen før den hadde rullet 522 kilometer, noe som også resulterte i det minste negative avviket, med 5,9 prosent.

Rekkevidden var også hårfint bak rekorden i vintertesten, Tesla Model S Plaid med 530 kilometer.

Kjell-Arne Wold, med fortid i Tesla og Audi, er det kinesiske merkets sjef i Europa. Han var oppriktig glad etter vintertesten og lovet at det skulle komme veldig mye mer fra HiPhi.

Pause

– Dette var bedre enn jeg håpet på. Jeg hadde et mål om at den skulle gå rundt 85 prosent av WLTP, alt bedre ville være en skikkelig, gledelig overraskelse. Jeg visste at bilen var bra. Men jeg trodde ikke den var  bra, under slike forhold, sa Wold til Motor den gangen.

EUROPASJEF: Kjell-Arne Wold er HiPhis Europasjef, han kan ikke kommentere dagens situasjon.

Så skulle det vise seg at det faktisk var noe av det siste HiPhi rakk å gjøre i Norge før både produksjon og butikken på Strømmen storsenter ble satt på pause. 

Dermed gikk det ikke lang tid fra merket var på plass i Norge til det ble stille. Butikken på Strømmen åpnet i oktober, og salget har heller ikke vært all verden. 

Visne planter

Bilens startpris kan ha noe med det å gjøre.  SUV-en HiPhi X begynner på 1.164.000 kroner. Rekkeviddetest-vinneren HiPhi Z starter på  1.110.000 kroner. Fire nybiler er registrert i Norge, ifølge tall fra Opplysningrådet for veitrafikken, alle i fjor. Tre HiPhi Z og én HiPhi X.

På Strømmen er det riktignok fortsatt åpent, men det er ingen medarbeidere i butikken. Da Motor var der, i det lyse lokalet mellom Claes Ohlson og Jordbærpikene, sto det to eksemplarer av HiPhi X. 

STILLE: I HiPhis eneste butikk i Norge, på Strømmen Storsenter, er det ingen folk, bare to biler og noen visne planter.

På en benk ved den ene veggen står noen potteplanter som har mistet piffen og henger brune og slappe mot benkeplaten. Det er litt rusk på gulvet. Det virket ikke som det hadde vært noen fra HiPhi der på en stund.

Det var i midten av februar at selskapet bak HiPhi, Human Horizons, meldte om en seks måneders produksjonsstans

Ny partner

Noen direkte årsak til produksjonsstansen ble ikke gitt, men det er grunn til å tro at et merke som er i startsfasen, og med såpass dyre biler, blir ekstra hardt berørt som en følge av dyrtid, lavere etterspørsel etter elbiler og uroligheter i verden.

Kjell-Arne Wold kan ikke kommentere situasjonen i dag, men henviser til en pressemelding som dukket opp for et par uker siden. Meldingen har tittelen: «iAuto Group og Human Horizons inngår en omfattende strategisk samarbeidsavtale».

IKKE HELT KLAR: Bilen som var med i rekkeviddetesten hadde en kinesisk ladestandard, som gjorde at den måtte bruke et adapter.

Her kommer det fram at «iAuto vil fullt ut støtte HiPhi Automobiles plan om å gjenoppta forretningsdrift og kjøretøyproduksjon.»

Hvem er så iAuto? I meldingen står det: «iAuto Group er registrert og etablert i Delaware, USA, og er en ledende bilplattform som fokuserer på å øke verdien av lovende bilfirmaer. Firmaet er grunnlagt av en gruppe erfarne finans- og investeringskonsulenter med omfattende og bred ekspertise innen bilsektoren.»

I gang igjen

Årsaken til at iAuto ønsker et samarbeid med Human Horizons som strategisk partner i Kina skal være deres design og teknologi. 

I tillegg mener Human Horizons at iAutos strategiske teknologiplan utfyller og forbedrer deres egen, og kan med det hjelpe Human Horizons med å få ut sitt fulle potensial.

ÅPENT: Butikken på Strømmen Storsenter er åpen, og hvis framtidsplanene slår til, kan den igjen bli utstyrt med selgere.

Stephanie Yeung, medgründer og strategidirektør i iAuto, sier til Motor at de jobber tett med HiPhis moderselskap, Human Horizons, i omstruktureringen og de strategiske planene. 

– Vi forventer å gjenoppta produksjonen i løpet av de neste fire til seks månedene, og vi sikter mot en produksjon på 45.000 kjøretøy i løpet av de første tolv månedene. I tillegg vil vi gjøre vårt ytterste for å støtte HiPhis eksisterende drift i Europa og dens fremtidige utvikling.

Kanskje kan en helt ny HiPhi bli med på Motor og NAFs vinterrekkeviddetest i 2025?