STOR PRISFORSKJELL: Bertel O. Steen solgte denne bilen for under 200.000 kr, Groruddalen Bilsenter krever 329.000 kroner.

Bruktbilpriser:

Jekket opp prisen med 129.000 kr på fire dager

Bertel O. Steen kalte bilen «brukt, slitt og billig», og solgte den for 199.900 kroner. Fire dager senere skriver bruktbilforhandleren at kabrioleten er «råflott» og «rålekker», og legger den ut for 329.000 kroner.

Publisert

– 329.000 kroner er en helt vill pris. Jeg skjønner ingenting hvis de får det, sier tidligere eier Hilde Rønsdal.

Dette er historien om bruktbilen som både hun og forhandlerkjempen Bertel O. Steen har bommet kraftig i prisanslag på – eller som bruktbilforhandleren Groruddalen Bilsenter i Oslo har priset altfor høyt.

I 2019 kjøpte Hilde Rønsdal i Asker den da to år gamle Mini Cooper kabrioleten for 300.000 kroner.

Seks år senere, nå i vinter, byttet hun den ut med en Mercedes, og fikk 189.000 kroner for bilen av Bertel O. Steen i Drammen.

Bertel O. Steen la deretter bilen ut for 199.900 kroner.

FØRSTE ANNONSE: Fra Bertel O. Steen.

– Billig

Da slo Groruddalen Bilsenter til og kjøpte den. Fire dager senere la de den ut for 329.000 kroner.

Det er 29.000 kroner mer enn Hilde Rønsdal kjøpte den for i 2019, og 129.100 kroner mer enn Bertel O Steen annonserte den for.

Forskjellen var enda litt større, for bruktbilforhandleren i Oslo fikk kjøpt den enda bittelitt billigere:

– Det var sønnene mine som kjøpte den inn, så jeg vet ikke eksakt pris, sier innehaver Abbas Aslam i Groruddalen Bilsenter når Motor snakker med ham.

– Men det var ikke langt unna annonsert pris. Kanskje det var 5000 kroner i avslag. Men bilen var jo billig, så det var ikke mye i avslag. Vi betalte nesten det de forlangte.

Bertel O. Steen har ikke besvart henvendelse om hva de solgte for.

– Hvordan?

Motor ble tipset om den store prisdifferansen fra Bertel O. Steen til Groruddalen Bilsenter av en mann fra Akershus som er på jakt etter nettopp en slik kabriolet. Han fant frem til begge annonsene.

– Jeg satte eplejusen i halsen da jeg studerte dem. Hvordan i all verden kan bilen ha gått opp så mye i pris på bare noen dager, spør han.

ANDRE ANNONSE: Fra Groruddalen Bilsenter.

Det er heller ikke bare prisen som spriker. Det gjør også omtalen.

«Slitt» og «lekker»

Bertel O. Steen omtaler bilen som «brukt, slitt og billig», og understreker at kjøper må påregne kostnader utover det vanlige.

Groruddalen Bilsenter omtaler bilen som «råflott», «rålekker», «herlig» og som «meget hel og pen».

Bertel O. Steen skriver at bilen er en 2016-modell som har gått 61.000 kilometer.

Groruddalen Bilsenter skriver at bilen er en 2017-modell som har gått 59.900 kilometer.

– Kjempedyrt

Tidligere eier Hilde Rønsdal har nettopp blitt klar over annonsen og prisen til Groruddalen Bilsenter når Motor ringer henne.

– Bilen er helt strøken, sier Rønsdal – før hun forteller hvor godt hun har vedlikeholdt den gjennom seks år.

– Men 329.000 kroner er kjempedyrt. Jeg trodde selv verdien på den var 200.000-220.000 kroner. Jeg kjøpte jo den for 300.000 kroner i 2019.

– Unik bil

Det er fri prissetting i Norge, også på bruktbiler, og Groruddalen Bilsenter forsvarer både omtalen av bilen og prisen.

– Vi innestår for begrepene «råflott», «rålekker», «herlig» og som «meget hel og pen». Bilen er unik, sier innehaver Abbas Aslam.

Han legger til at han mener bilen er et samlerobjekt som kan holde seg godt i verdi også fremover.

– Vi har satt den prisen vi mener bilen er verdt, sier Aslam – som påpeker at de har undersøkt og gjennomgått bilen, og at de skal bytte en defekt girspakmodul.

– Store kostnader

– Dere annonserer bilen med en lavere kilometerstand enn forrige selger, og som 2017-modell? Ifølge understellsnummeret er bilen en 2016-modell, slik Bertel O. Steen annonserte den som. Hvorfor gjør dere dette?

– Bilens registreringsår som nybil er 2017. Vi har presisert i annonsen at bilen har produksjonsår 2016. Bilen er kjørt 60.900 kilometer. Det er lagt ved et bilde i annonsen som viser dette. 59.900 kilometer er tastefeil. Det vil bli rettet opp.

Aslam påpeker at det er store kostnader knyttet til å kjøpe inn og selge biler videre, og at de lever av å kjøpe biler billigere enn de selger dem for.

– Bilen er heller ikke solgt, Derfor vet vi ikke hva gevinsten vil være.

PS: På Finn er det i skrivende stund bare tre Mini Cooper kabrioleter. De to andre er betydelig eldre og rimeligere, og ikke sammenlignbare.