STRID: Viser kilometertelleren i en Tesla riktige tall, eller teller den for fort?

Mulig gruppesøksmål:

Hevder Teslas kilometer­teller går for fort

En amerikansk Tesla-eier mener selskapet jukser med kjørelengden.

Publisert

Tesla står overfor et mulig gruppesøksmål der det hevdes at selskapet manipulerer kilometertellerne på sine biler, slik at de raskere passerer garantigrensen, melder Reuters [for abonnenter].

Hvis det er tilfelle, sparer det selskapet for kostnader ved reparasjoner. 

Saksøker Nyree Hinton hevder at Teslas kilometertellere gjenspeiler energiforbruk, føreratferd og framtidig atferd, snarere enn faktisk kjørt distanse.

15 prosent for mye

Hinton mener kilometertelleren på en 2020-modell av Model Y, som han kjøpte i desember 2022 med 59.186 kilometer på telleren, gikk minst 15 prosent for fort, basert på hans andre kjøretøy og kjørehistorikk.

Bilen skal en periode ha vist at han kjørte 116 kilometer per dag, mens han i virkeligheten maksimalt kjørte 32.

Hinton, som er bosatt i Los Angeles, sa at dette førte til at hans grunnleggende garanti på 50.000 miles, tilsvarende 80.467 kilometer, utløp lenge før tiden. 

I Norge er Teslas begrensede grunnleggende garanti fem år eller inntil 100.000 kilometer.

Hinton mener dette etterlot ham med en reparasjonsregning på 10.000 dollar for hjulopphenget, som han mener Tesla burde ha dekket. 

«Ved å knytte garantigrenser, og kjørelengdebegrensninger i leasingavtaler, til oppblåste 'kilometerteller'-avlesninger, øker Tesla sine inntekter fra reparasjoner, reduserer garantiforpliktelsene og tvinger forbrukere til å kjøpe utvidede garantier tidligere enn nødvendig», heter det i søksmålet.

På vegne av flere

Tesla og selskapets advokat har ikke svart Reuters på direkte spørsmål, men har avvist alle vesentlige påstander i søksmålet. 

Hinton søker erstatning og straffeerstatning på vegne av Tesla-eiere i California, noe som ifølge rettsdokumentene potensielt kan omfatte mer enn én million kjøretøy. 

Tesla flyttet denne måneden søksmålet hans fra en delstatsdomstol i Los Angeles til en føderal domstol i samme by. 

Bilprodusenten har også tidligere blitt saksøkt for å ha overdrevet kjørelengden på sine biler. I mars 2024 uttalte en føderal dommer i Oakland i California at førerne i den saken må forfølge sine krav gjennom individuell voldgift – ikke gjennom et gruppesøksmål.