Ideen er egentlig enkel: Et solcelle- og lagringsanlegg, direkte koblet til Californias offentlige strømnett, benytter batterier fra vrakede elbiler til å ta seg av lagringen.
Ikke desto mindre er B2U Storage Solutions mer eller mindre alene om fremgangsmåten, og i hvert fall med god margin verdens største på feltet – begge deler etter egne utsagn.
I dag kommer samtlige 1300 batterier fra Honda og Nissan, men B2U presiserer at i prinsippet kan hvilket som helst elbilbatteri brukes.
Sannsynligvis er Chevrolet Bolt og Tesla Model 3 de neste i rekken, siden batterier fra disse bilene allerede er testet, med hell.
Ifølge Electrek må det ikke gjøres noe som helst med batteriene før de tas i bruk i anlegget.
Noen spørsmål gjenstår: Er den «operasjonelle kapasiteten» på 25 MWh nok til at det monner? Hvor lenge varer batteriene? Hvordan er tilgangen på nye? Og hva gjøres med batteriene når de ikke lenger kan benyttes til dette formålet?
Likevel kan antakelig de fleste enes om at to batteri-liv vil være bedre enn bare ett.