Her kjører den tomme Toyotaen rett inn i fengselet
Plutselig startet den parkerte Land Cruiseren opp og begynte å kjøre, uten noen personer om bord. Bilen stoppet ikke før den traff veggen på Agder fengsel i Froland.
ARENDAL (Motor): Den forbløffende episoden skjedde i Froland for to og en halv uke siden.
Fengselsbetjent Ole Gunnar Selås hadde akkurat avsluttet arbeidsdagen sin ved fengselet, men da han kom ut på parkeringsplassen sto ikke hans Toyota Land Cruiser 2002-modell der han hadde parkert den.
Derimot stod den med fronten inn i veggen på en av fengselets lagerbygninger, snaue 100 meter unna.
Selås måtte se videobildene fra fengselets overvåkningskameraer før han forsto hva som hadde skjedd.
Men hvordan det har kunnet skje, er han helt i det uvisse om.
Kufanger
Den 20 år gamle Land Cruiseren stod parkert med fronten vendt oppover på den slakt hellende parkeringsplassen, i første gir og med brekket på.
Plutselig begynte bilen å bevege seg, krøp opp over den bratte, halvmeter høye gresskanten i enden av parkeringsplassen, og fortsatte ufortrødent i jevn fart bortover det åpne asfaltområdet, før det var bom stopp – da bilens kufanger traff veggen på fengselsbygningen i enden av parkeringsplassen.
– Jeg trodde ikke mine egne øyne, sier Selås.
Videoen av kjøreturen er filmet fra skjermen på et av overvåkningskameraene ved Agder fengsel.
Annonse
Seiersgang
Videoen har gått sin seiersgang i bekjentskapskretsen til Selås, selv om det har vært noen skeptikere som mener hele seansen er det reneste oppspinn.
Men en kollega som satte seg ned og så absolutt hele opptaket fra fengselets kameraer på parkeringsplassen – fra Selås ankom med bilen, parkerte den, gikk ut og låste, etterfulgt av de mange begivenhetsløse minuttene til den plutselig begynner å bevege seg – måtte la seg overbevise.
– Hadde vi ikke hatt videoen, så ville selvfølgelig ingen trodd at dette hadde skjedd, sier Selås til Motor.
Ole Gunnar Selås har fundert på mange teorier om hva som kan forklare hendelsen, og han roser innsatsen fra det lokale verkstedet til Toyota Arendal.
– De har vært veldig nysgjerrige og løsningsorienterte for å finne ut hva som har skjedd, sier han.
Men ingen har kunnet gi en god forklaring.
– Fra filmen ser det ut som dieselmotoren går, men det skal i prinsippet startsperren sørge for at ikke skjer. Den eneste feilen de har funnet på verkstedet, er at en jordingskabel har løsnet – i tillegg til at starteren må skiftes. Jordingskabel fra blokka ned til karosseriet kan ha forårsaket en kortslutning som gjorde at starteren slo seg på, men det er litt rart, all den tid starteren er jordet, sier Selås.
Det var dårlig vær og uvanlig mye regn denne dagen, noe Selås mener kan underbygge teorien om at en kortslutning utløste det hele.
Teknisk konsulent Tom André Nilsen i NAF har heller ingen forklaring å by på.
– Noe slikt har jeg aldri hørt om før. Jeg har ikke annen mulig forklaring enn at startmotoren på et eller annet vis har koblet seg på, og så trukket bilen av gårde. Farten er stabilt lavt hele veien, og du kan jo i prinsippet kjøre biler med starteren alene, sier han.
Annonse
Grombil
Selås kjøpte Land Cruiseren i fjor, av en kamerat som har eid bilen det meste av dens tid på veien. Bilen har vært i utmerket stand og brukt i ordinær kjøring. Selås priser seg lykkelig for at dette ikke inntraff dagen før, for da var han nemlig med bilen ved sjøen i Arendal sentrum – med bilen parkert i et område der barn leker, og mange går tur.
Nå står bilen på verkstedet til Toyota Arendal.
– Dette er jo en grombil! Den skal først få en ny starter, deretter regner jeg med at den blir klar for bruk igjen. Men kona sier at hun ikke vil kjøre den, ler Selås.
Denne Land Cruiser-utgaven er populær blant mange som foretrekker muligheten for å kjøre offroad, fremfor å bare trille på nylagt asfalt. Denne 2002-modellen er den første som kom med en 3.0 liters D-4D-motor, men den har det gamle, robuste karosseriet til Prado-modellene Toyota introduserte i 1996.