DETALJER: De røde stripene, fetere spoiler, 20-tommers hjul og Nismo-merker avslører at dette er noe mer enn en streit Nissan Ariya.
Alle foto: MORTEN ABRAHAMSEN
Prøvekjørt: Nissan Ariya Nismo
Her har Nissan hatt det gøy med Ariya
Sportsavdelingen til Nissan, Nismo, har fått tilgang til Ariya og leverer en festlig familiebil, med heftige detaljer, gode kjøreegenskaper og snau rekkevidde.
Pluss
Ser bra ut,
kjøreegenskaper, kvalitetsfølelse
Minus
Rekkkevidde,
ladefart, prispåslaget
NICE (Motor): Ariya har vært en brukbar suksess for Nissan i Norge. I fjor ble det levert 3772 nye av modellen, som gjorde den til Norges sjette mest populære personbil, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.
Problemet for en bil som dette er at Model Y finnes og tar en uforholdsmessig stor bit av kaka.
Men Nissan har med andre ord klart å karre til seg en del av smulene.
Nissan Ariya Nismo
- Pris: 535.000
(inkl. omkostninger)
- Drivlinje: 87
kWt (netto), batterielektrisk motor. 429 hk./600 Nm, firehjulsdrift, ettrinns
automat.
- Rekkevidde/forbruk
(WLTP): 417 km/24,5 kWt/100 km.
- Maksimal
ladefart: 130 kW.
- 0–100/toppfart: 5 sek./200 km/t.
- Dekkdimensjon:
255/45-20
- Vekt/nyttelast:
2202/372 kg.
- Bagasjerom/hengervekt/taklast:
415 liter/1500/75 kg.
- Lengde/bredde
(inkl speil)/høyde/bakkeklaring (cm): 466/217/167/17.
- Konkurrenter:
Tesla Model Y Performance, Ford Mustang Mach-e GT, Hyundai Ioniq 5 N, Kia EV6
GT
Ariya kom på markedet i 2022 og utmerker seg med lavt støynivå, et ytre som skiller seg ut og et pent og funksjonelt interiør. Nå har Nissan bestemt seg for at modellen skal få en utgave for de spesielt interesserte.
Dermed har de sluppet løs ingeniører som har jobbet med kjøreegenskaper og flikket på den ytre designen, slik at bilen skal få luftstrømmene til å trykke bilen enda mer mot bakken.
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:
Sportsavdelingen
Navnet Ariya Nismo avslører at den noe legendariske sportsavdelingen til Nissan har vært involvert. De er kanskje ikke like kjente som Mercedes’ AMG-avdeling eller BMWs M-gjeng, men de har samme funksjon for det japanske merket.
De nye spoilerne og sideskjørtene hjelper dog ikke på aerodynamikken, snarere tvert imot.
Nissan Ariya Nismo har nemlig blitt en bil der elektrisk effektivitet har måttet vike for egenskaper som skal få opp humøret på dem som ønsker en streit bil som også trives med å bil kastet gjennom en sving.
I forlengelsen av dette er det hentet ut mer hestekrefter. Effekten er hevet fra 306 hestekrefter til 429. Med det resultatet at Ariya Nismo gjør null til hundre på svært respektable 5,0 sekunder. Det er en del elbiler som gjør dette kvikkere, men det er uansett lave tall.
Modifiseringer
For at dette ikke bare skal ende i en kakofoni av understyring og uhåndterbare egenskaper, har Nismo-folka modifisert hjulopphenget, dempere og fjæringer.
I tillegg har elektronikken fått en justering som tillater mer krefter, det samme har ABS-systemet. Og så er firehjulsdriften i e-4orce (det er sånn Nissan skriver det) blitt kalibrert slik at det skal dempe understyringen.
Toppen, eller bunnen om man vil, av kransekaka er dekkene. 20-tommers Michelin Pilot Sport som skal klistre bilen til bakken i svinger. De samme dekkene er med på å barbere rekkevidden ganske betraktelig. Som nå kun er rett over 40 mil mot 52 mil i en standard Ariya e-4orce.
Ariya Nismo er med andre ord en bil for dem som prioriterer at det som gjør bilen ekstra morsom, går ut over fornuften.
Gøy
Og det har blitt ganske så gøy. På vårvarme, og litt fuktige, veier i åskammene litt nordvest for Nice beit de breie dekkene seg veldig godt fast i underlaget. Selv når man har kastet det meste av krefter mot dem, var det god kontroll, hjulpet av et understell som har forstått sitt oppdrag.
Som en bonus får man en syntetisk summelyd når bilen er satt i det mest sportslige kjøreoppsettet, som selvsagt heter Nismo.
Til å være en middels stor SUV, som ikke er et helt optimalt utgangspunkt for en sportslig bil, er det mye bilglede å finne i Ariya Nismo.
Styringen er fast og direkte, også et område som Nismo-gjengen har vært innom, som gir trygghet når man ønsker å trøkke litt til.
Som et ekstra påskeegg for dem som liker fart og spenning, har sportsavdelingen avrundet det hele med å sette tåkelys nederst bak, som er helt like bremselysene på en Formel E-bil.
Ikke stort salg
Alle disse detaljene har selvsagt kostet noe, og med 535.000 kroner ligger Ariya Nismo 35.000 over den best utstyrte Aryia e-4force-en.
Det er samtidig rundt 20.000 over Tesla Model Y Performance, som har mer hestekrefter, men er en mindre raffinert bil, særlig innvendig.
Nissan forventer ikke noe stort salg av Nismo-utgaven, det er et tilbud til de av kundene som har lyst på en bil litt utenom det vanlige.
Samtidig er det praktiske ivaretatt på akkurat samme måte som i en vanlig Ariya, men den lille haken at Nismo, blant annet på grunn av sine feite valser, går kortere.
Dermed er det en smule vrient å si at Ariya Nismo er verdt det, men det er kult at Nissan har gjort det, selv om det er litt tullete.
Les alle Motors biltester: