Ved en travel ladeplass i London, med mange passerende elbiler, har Renault satt opp en stor reklameplakat med teksten «new Renault Scenic embarrasses Tesla Model Y on price and range».
Budskapet er altså at Scenics pris og rekkevidde bør gjøre Tesla forlegne.
Sitatet er hentet fra en omtale hos Auto Express. Og Renault bruker det med en interaktiv vri.
«Elon-ger»
Hver gang en Tesla kommer kjørende på stedet – og det kan skje ofte – blir det registrert av kameraer, og budskapet på plakaten endres.
Det kan stå ...
● «Dette er pinlig».
● «Du er sikkert god på andre ting».
● Eller noen ordspill, som «Hi Y» («hei Y», men også «hei, hvorfor?») og «Elon-ger» («forlenger» ...).
– En artig, kreativ vri, sier PR- og markedsdirektør for Renault i Norge, Roger Andersen.
Annonse
Mest ryddig
Han opplyser at London-reklameskiltet er et lokalt initiativ, og tror ikke vi vil få se noe tilsvarende i Norge.
– Tradisjonelt omtaler de fleste i bilbransjen i Norge kun sine egne produkter i markedsføringen. Det er nok det mest ryddige, sier Andersen, som likevel koster på seg å fremheve Scenics fordeler – rekkevidde på 622 til 440 tusen, mot 600 til 472 for Teslas konkurrent.