LAVTFLYVENDE? Nio ET9 med en sammenlikning som må stå for produsentens regning ...

Limo-lansering:

Slik blir Nios nye luksus-flaggskip

Nio ET9 skal være en bil for fremtiden, i dobbel forstand.

Publisert Sist oppdatert

På den ene siden blir nemlig ikke bilen tilgjengelig før i 2025. På den annen side er den ifølge lanseringsopplysningene til de grader spekket med fremoverrettet teknologi at den neppe er frakjørt innen den tid.

Noen detaljer:

Batteri på 120 kWt, naturligvis mulig å bytte, som ellers hos Nio

Arkitektur: 925 volt

Lading ... 600 kW, 765 peak – skal gi over 25 mils rekkevidde i løpet av fem minutter.

Det skal være tatt ut hundrevis av patenter under konstruksjonen av bilen, 24 for de to baksetene alene. 

I disse vil sjåfør-kjørte toppsjefer, eventuelt passasjerer med blått blod, kunne lene seg 45 grader tilbake, ta frem et businessklasse-bord eller forsyne seg fra det integrerte kjøleskapets innhold. 

Skulle innsyn eller sollys bli påtrengende, kan man velge mellom sju varianter av solskjerming, for tak og sidevinduer. 

Selv om det utvendige – som navnet – minner mye om Nioer flest, er da også målene av limo-klasse: Bilen er 533 centimeter lang og over to meter bred. Nio nevner selv Mercedes-Maybach, Audi A8, BMW 7-serie og Porsche Panamera som naturlige konkurrenter.

I Kina kan bilen bestilles allerede nå, til en pris av 800.000 renminbi – etter dagens valutakurser omtrent 1.480.000 norske kroner. 

Lanseringen er likevel så fersk at Nio ikke kan gi opplysninger om eventuelle Norge-planer ennå.

● Les mer om både luksusløsningene og teknologien hos Autocar, Electrek eller BilNorge, sistnevnte må få honnør for å følge lanseringen minutt for minutt ... på lillejulaften.