Det har en
stund vært klart at Ford kommer med en elektrisk versjon av Puma-modellen i
løpet av 2024. Den norske importøren har bekreftet at bilen vil være her mot
slutten av året.
Nå har Ford
internasjonalt fortalt at den kommer til å hete Puma Gen-E, uten å forklare hva
det navnet skal bety, men det er neppe ironi.
Britiske
Autocar skriver at Puma Gen-E skal baseres på samme plattform som varebilen Ford
E-Transit Courier.
Ford skal ha
utviklet drivlinjen med tanke på begge bilmodellene, og at spesifikasjonene vil
bli svært like. Det betyr i så fall at batteriet er på rundt 55 kWt og har en
ladefart på inntil 100 kilowatt. Rekkevidden vil trolig være i underkant av 400
kilometer.
Europasjefen
til Ford, Martin Sander, sier til Autocar at Puma Gen-E skal være en et
praktisk alternativ til Fiesta, og at modellen skal være på markedet i mange år
framover.
I England antas
det er pris på rundt 35.000 pund, som er omtrent det samme som de nevnte konkurrentene, og der skal Puma Gen-E selges side om side med likt utseende versjoner med
fossilmotor.
Annonse
Selger det tomt
Anne Sønsteby, informasjonsdirektør i Ford Motor Norge, sier de «selger ut det vi har i landet/på vei til landet av dagens Puma, og gjør oss så klare til å lansere E-Puma i slutten av året.»
Hvilket betyr at de fossile versjonene av Puma fases ut når den elektriske er på plass.
– Så de som ønsker seg en ny fossil Puma må være raskt ute og kjøpe en nå, sier Sønsteby.
Fra starten av 2023 til i dag er det registrert 59 nye Puma i Norge, ifølge statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken.