NY SPALTE: Pengeekspert Hallgeir Kvadsheim er førstemann ut i vår serie hvor vi spør om råd til et rimeligere bilhold.

10-punktsjekken med penge-ekspert Hallgeir Kvadsheim:

«Alle bilkjøp er egentlig dårlige kjøp»

Hallgeir Kvadsheim er en av Norges mest profilerte eksperter på privatøkonomi – og kjører en Tesla. Hans neste bil kan bli samme merke, men han har et viktig tips om forsikringen.

Publisert Sist oppdatert

Vi introduserer nå en ny ukentlig spalte hvor kjente nordmenn gir råd om bilholdet!

10-PUNKTSJEKKEN

Motor spør norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrkjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Først ute: Hallgeir Kvadsheim, en av landets mest profilerte eksperter på privat økonomi.

– Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut, Hallgeir Kvadsheim?

– Jeg kjører en 4 år gammel Tesla S 100 D, så mye av verdifallet er allerede tatt. Så hvis man ser bort fra verditapet, og kun ser på de løpende månedlige kostnader, får jeg 3350 kr per måned. Mer detaljert:

  • Lading: 600 kroner

  • Bom: 500 kroner

  • Forsikring og avgifter: 1500 kroner

  • Service: 250 kroner

  • Dekk: 500 kroner (ca. 4 år mellom bytter, fordeler over alle månedene)

Tips til andre Tesla-eiere: Sjekk forsikringsprisen minst en gang per år, for prisen er svært høy for Tesla S, jeg sparte flere tusenlapper på siste bytte. 

Hallgeir Kvadsheim

  • Tidligere journalist innen privatøkonomi i Dagbladet, skribent for Dine Penger og foredragsholder. Spesielt kjent som økonomisk rådgiver i TV3-serien Luksusfellen.
  • Grûnder av Pengeverkstedet.no og fintech-selskapet Inkassoregisteret. Har gitt ut flere bøker om personlig økonomi.
  • Gift, tre barn, hund.

– Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?

– Vi kjørte vår gamle kjerre, en dieseldrevet Peugot 5008, i 10 år, til risikoen for store verkstedkostnader ble for høy – og vi feiget ut. Det mener jeg er smart bilhold. Det er god økonomi å kjøre bilen ganske lenge. I 2020 kjøpte vi elbil, en Tesla S 2019-modell. Med den har bilkostnaden gått betydelig ned, selv etter at strømprisen gikk opp. Før hadde vi en Peugot iOn, og dieselbilen bil én. Nå er elbilen helårsbil, og jeg er en ganske fornøyd Tesla-sjåfør. Men det er to ting som irriterer: 1) Fantombremsingen. Den kommer til tider uventet. Det føles som om den er en redd hund. 2) Sensoren til vindusviskerne er elendig.

Vask og dekk

– Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte? Rustbehandling?

– Primært i vaskehall. Jeg spurte om vask i et Tesla-forum på nettet, med vaskehall som premiss. 80 til 90 prosent av svarene lød: Du må vaske for hånd. Det gjør jeg noen ytterst få ganger. Men jeg unngår – i de fleste tilfellene - å bruke børste i vaskehallen. Det hevdes at lakken på Tesla er ømfintlig for børster. Av og til spyler jeg den raskt, for å få vekk det verste støvet og salt. Jeg bruker imidlertid lite tid på det.

– Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du?

– Teslaen er tung og skummel. Jeg betaler for dekkskifte. Men oppbevarer dem i garasjen. Det er akkurat plass til dem der. Jeg kjøpte nye sommer- og vinterdekk nå, etter å ha hatt bilen i tre år. Det er en firehjulstrekker, vi har hytte på fjellet og kjører ganske langt. Det er viktig med ordentlige dekk, blant annet for å unngå å skli i utforbakkene.

– Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper bruktbil? Og hvor lang levetid må bilen din ha? 

– Ikke veldig godt. Jeg kjøpte bilen av en forhandler som er spesialist på Tesla. Jeg stoler på forhandleren, og i den forstand kan man si at jeg gjorde en sjekk. Vi kjøpte bilen da den var ett år gammel og hadde gått drøyt 30.000 kilometer. Jeg tar sikte på å kjøre den så lenge den går. Elbiler ser ut til å ha et lengre tidsperspektiv enn det man fryktet i begynnelsen. Vår har gått ut over garantigrensen på 100.000 kilometer, men har ikke gitt oss noen store kostnader.

Bil MÅ ha…

– Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året? Bruker du trekk hvis den står ute?

– Den står parkert i garasjen både sommer og vinter. Vi var litt nervøse med hensyn til størrelsen på Teslaen og garasjen. Bilen er rett under fem meter lang, garasjen fem meter og fem centimeter fra vegg til garasjedør. Alternativet er ute i veien, og der vil jeg ikke at den skal stå.

– Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din MÅ ha (a la oppvarmet ratt, tilhengerfeste ...). hvis pengene ikke var en begrensning?

– Egentlig ikke. Det er mange finesser ved Teslaen. Jeg hadde ikke trodd jeg skulle sette pris på det, men oppvarmet ratt er fantastisk. Det har denne. Noe ut over det? Ja, jeg kunne godt tenke meg et vanvittig stereoanlegg.

– Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?

– Grå, den går det tretten av på dusinet med Tesla. Det sto mellom den og det å skulle kjøpe en ny Tesla. Du må betale 20.000 til 30.000 for en annen farge enn «default», som nå er hvit. Egentlig er hvit finere enn grå, som jeg har. Drømmefargen er blå. Men jeg ville ikke lagt penger for å få den. Sånn matt svart folie-aktig er det 35 års grense på. Sønnene mine synes jeg godt kunne hatt det. Men er du over 40 og går for matt svart, ja da er du tøff.

Mitt dårligste kjøp

– Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?

– Veldig få sier «investere» når de skal kjøpe bil. Alle bilkjøp er egentlig dårlige kjøp, i og med at de raskt taper seg i verdi. Til 18-årsdagen min gjorde jeg et bilkjøp som skulle vise seg å være veldig dårlig, av en ganske kjent advokat i Stavanger. Jeg kjøpte den for 24.000 kroner, som var mye penger den gang, og fikk kun vrakpanten igjen for den noen år senere. Etter fire til fem år var den gjennomrustet. Det kan ha hatt å gjøre med at den ofte sto parkert ved stranden på Jæren, og jeg festet brettet på taket av den etter at jeg hadde vindsurfet. Den tålte kanskje ikke så godt skumsprøyten fra havet. Men uansett. Den skulle holdt mye lenger enn det den gjorde.

– Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?

– Jeg er ganske fornøyd med Tesla, og ser ikke bort fra at det blir Tesla også neste gang – selv om Elon Musk er mer gal nå enn da vi kjøpte den første. Hvis pengene ikke var en begrensning, ville jeg kjøpt Mercedes sin største el-modell EQS SUV. Jeg savner å sitte bitte litt høyere enn jeg gjør i Teslaen, og er litt nervøs på vinterføre på vei til hytta – selv om jeg ikke har hatt trøbbel med det. Drømmebilen er en Porsche 911 fra 1970- og 1980-tallet, til meditativ bruk rundt Maridalsvannet.