LOS ANGELES (Motor): Polestar er midt i utrullingen av to SUV-modeller, og deres femte modell – en Grand Tourer – er ennå ikke vist i produksjonsklar versjon.
Men det vi allerede vet om bilen, er mer enn spennende.
Én ting er at bilens aluminiumskarosseri er lettere enn på noen sammenlignbare modeller, stivt som på ekstreme sportsbiler, og at den får kraft som rekker (en prototype er testet med samlet motoreffekt er 650 kW/884 hk). Vi snakker altså en utfordrer i kategorien Porsche Taycan og Audi e-tron GT.
Men kanskje viktigere, tross alt:
I samarbeid med det israelske batteriselskapet StoreDot kommer Polestar med en bil som hurtiglader i intervallet 10 til 80 prosent på under 10 minutter.
Og det skal ikke slutte der.
– Målet er at lading for 400 kilometers kjøring skal kunne gjøres på fem minutter. Det er det beste vi foreløpig kan se for oss med denne teknologien, sier StoreDot-sjefen Doron Myersdorf.
Kort kaffepause
Polestar 5 blir den første bilen på markedet med en teknologi som gjør ladestoppene omtrent like kjappe som drivstoffyllingene.
Men det kommer flere.
– Vi jobber med om lag 15 forskjellige bilprodusenter, sier Meyersdorf – og lister opp Mercedes-Benz, Volvo og vietnamesiske Vinfast.
– De er de eneste jeg kan nevne nå, ved siden av Polestar, fordi de alle har investert i selskapet, legger han til.
Batterikjemien er en såkalt NCM-blanding av nikkel, kobolt og magnesium, som er dyrere enn blandingen vi finner i LFP-batteriene som er stadig vanligere innen kinesisk bilindustri. Den gir rom for en energitetthet på 330 Wt/kg, dagens Tesla-batterier har en tetthet på 270.
StoreDot bruker silisium i anodematerialet i batteriet, noe som vanligvis skaper utfordringer fordi silisium utvider seg når det bindes med lithiuimionene. Men selskapet har utviklet et materiale (av blant annet polymer) med en struktur som holder silisiumet på plass.
– Selv om utvidelsen gjør at vi må gå på akkord og ikke kan hente maksimal energi ut av silisiumet, så får vi en løsning som gir omtrent 20 prosent mer energi, sier Meyersdorf.
Resultatet er et batteri som ikke bare lader hurtig, men som beholder kapasiteten over tid – og kan hurtiglades mer enn 1000 ganger før det taper seg nevneverdig.
– Du skal kunne kjøre nær 500.000 km – og kun hurtiglade – før batteriet er nede på 80 prosent av den opprinnelige kapasiteten, sier Meyersdorf.
Kostbart
Men han legger ikke skjul på at dette er batteriteknologi som koster – og som er beregnet for de dyreste bilene.
– For de rimeligere bilene vil batterier med natrium-ion-metaller kunne være en flott erstatning for LFP-batteriene – som stadig har lithium-ion. Vi kunne i prinsippet også brukt natrium-ion, men da ville de teknologiske fordelene vi nå oppnår reduseres betydelig, sier Meyersdorf.
Batteriselskapene leter etter alternativer til det kostbare litium-metallet, og kinesiske bilprodusenter (blant annet JAC) har allerede testet natrium-ion som alternativ.
Batteriteknologien er likevel bare én del av dette. Hvordan batteriet faktisk konfigureres i bilen har også betydning, særlig fordi vektproblematikken er tett knyttet til forbruk og rekkevidde. Battericellene fra StoreDot kommer både i prisme- og sylinderformede, eventuelt som poser – som kan plasseres ulike steder i karosseriet.
Annonse
Ny plassering
Polestar har ikke sluppet detaljer om størrelsen på Polestar 5, men sier det blir en betydelig lavere bil enn elbiler flest – nettopp fordi fraværet av en diger batteriblokk i dørken åpner muligheter for å designe bilen annerledes.
Den kommer som den laveste modellen Polestar har bygget, med batteriene plassert under de to seteradene.
Polestar 5 ble vist aller første gang vinteren 2020 – i form av såkalte Polestar Precept, med venstrehengslet frontdør på sjåførsiden, uten B-stolpe og med en kupe nappet ut av en science fiction-film.
Men for et merke med slektskap til Volvo får aldri slik design-lek bli en realitet, til det er sikkerhetsutfordringene altfor åpenbare.
– Volvo vil aldri la deg lage en bil som er mindre trygg enn en de allerede har bygget, sier Polestar-designer Nahum Escobedo.
Allsidig
– Men det virkelig innovative ved denne bilen er aluminiumsplattformen den er bygget på. Den gjør ikke bare at bilen kan bygges lavere, men åpner også for en plassering av batteriene som gjør plattformen så fleksibel at vi kan bygge en roadster på samme konstruksjon, den kommende Polestar 6. Her blir det mulig å sitte i baksetet med beina i en naturlig sittestilling, ikke oppunder haken som du ville om denne bilen med samme høyde hadde hatt batteripakken liggende fra aksling til aksling, sier Escobedo.
En prototype av Polestar 5 ble presentert under Goodwood-festivalen sist sommer. Etter planen skal den være produksjonsferdig i 2025.
Versjonen vi fikk se på Polestar-arrangementet i november er ganske nær den endelige versjonen i eksteriøret. Og den kommer uten frontvingen som ble introdusert på Polestar 3.
– Det er fordi vi ikke trenger den. Denne bilen er aerodynamisk nok, også uten en slik vinge, sier Escobedo.